Legendarny kolos powraca po latach – reinkarnacja Hummera H1

Wielu fanów motoryzacji pamięta pewnie jeszcze Hummera. Oryginalna, dla wielu swego czasu wręcz ekscentryczna marka ze Stanów Zjednoczonych specjalizowała się w latach 1992 – 2010 produkcją nieprzyzwoicie wielkich SUV-ów o majestatycznych, kanciastych proporcjach i paliwożernych silnikach. Za Oceanem stała się nawet symbolem popkultury.

Początki marki sięgają opracowanego specjalnie na przełomie lat 70. i 80 XX wieku dla amerykańskiej armii specjalistycznego pojazdu bojowego zwanego potocznie Humvee. Na początku lat 90. pojawił się pomysł wdrożenia drogowej, przeznaczonej dla klientów cywilnych wersji Humvee pod nazwą Hummer, której pierwszy egzemplarz kupił Arnold Schwarzenegger. Znany aktor i kulturysta przysłużył się w dużym stopniu dla promocji marki, którą pod koniec ówczesnej dekady wykupiło General Motors.

Na początku XXI wieku ofertę Hummera zasilił teoretycznie pozycjonowany niżej, choć w praktyce – ustępujący wymiarami tylko pod względem szerokości gigantyczny SUV H2. Trzeci, najmniejszy i jak się potem okazało ostatni model w gamie pod nazwą H3 dołączył do oferty w 2005 roku. Kryzys motoryzacyjny, który nastał w 2008 roku okazał się brutalny dla General Motors – marka musiała uśmiercić kilka swoich marek z Hummerem włącznie, przez co w 2010 roku firma przeszła do historii.

Pierwsza dekada obecnego stulecia pozwoliła utrwalić Hummerowi swój kultowy wizerunek w amerykańskiej popkulturze. Najsłynniejszym modelem marki pozostał pierwszy H1, który wystąpił wielokrotnie w filmach i kreskówkach. Dziś, po 11 latach od zakończenia produkcji H1 w 2006 roku grupa kilku przedsiębiorców i entuzjastów Hummera postanowiło go wskrzesić pod nazwą Humvee C Series pod okiem firmy VLF Automotive. Auto pokazano nawet na kwietniowym Salonie w Szanghaju!

Na pierwszy rzut oka model jest wierną kopią oryginału i istotnie po dokładnym obejrzeniu fotografii musimy docenić wierność, z jaką odtworzono w praktycznie niezmienionej formie wygląd H1. Pod maską mają się znaleźć cztery jednostki napędowe General Motors – 6,2 litrowe V8 o mocy 430 KM oraz 6,5 litrowy diesel o mocy 190, 205 lub 250 KM. Ciekawe wartości w dobie coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin!

Firma planuje sprzedawać model klientom prywatnym wskrzeszonego Hummera m.in. w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Na masową produkcję nie ma co liczyć, ale z pewnością znajdzie się rocznie garstka pasjonatów. Pytanie, czy zadowoli to ambicje firmy…

Źródło: Autoevolution