Ostatnie takie auto w Europie – odświeżone 500L w maju

Zaprezentowany 5 lat temu oryginalny, miejski minivan Fiata, który zastąpił w europejskiej gamie miejsce wysłużonej i mizernie się sprzedającej Idei oraz Multipli (w przedłużonej wersji 500L Living) przejdzie niebawem modernizację. Po kilku miesiącach testów drogowych włoski producent potwierdził dziś oficjalną datę prezentacji 500L po liftingu – będzie ona miała miejsce w kanadyjskim Toronto za miesiąc, 29 maja.

Miejski minivan Fiata to niewątpliwy sukces producenta. Włosi widząc popularność produkowanego od 2008 roku miejskiego 500 postanowili rozbudować gamę modelu o większe, nawiązujące nazwą i wyglądem pojazdy. Przeniesienie estetyki ‘pięćsetki’ na bardziej rodzinny grunt przyjęło się do tego stopnia, że pod względem ogólnej, europejskiej sprzedaży w 2016 roku 500L to najpopularniejszy samochód w swojej klasie. Model, za portalem carsalesbase.com, w zeszłym roku sprzedawał się niemal dwukrotnie lepiej od wszystkich pozostałych konkurentów w segmencie jak Ford B-Max, Kia Venga czy Citroen C3 Picasso.

Mimo zachowania pozycji lidera patrząc na poprzednie lata widoczny jest wyraźny spadek popularności pojazdu – na tle rekordowego 2014 roku sprzedaż 500L spadła bowiem dwa lata później o 12 tysięcy sztuk. Fiat nie jest osamotniony – to ogólnosegmentowy trend wynikający ze spadku zainteresowania minivanami na rzecz crossoverów i SUV-ów, który szczególnie dotknął klasę najmniejszych rodzinnych aut. Producenci nie mają złudzeń. To ostatnie chwile na ewakuację z upadającego segmentu miejskich minivanów, a ostatni gasi światło.

Dojść może zatem już niebawem do paradoksalnej sytuacji – Fiatowi, fundującemu swojemu modelowi odświeżenie na kolejne lata produkcji, w ciągu kilkunastu miesięcy z bogato obsadzonego w czasie premiery w 2012 roku segmentu niebawem może nie być z kim konkurować.

Wszystkie pojazdy konkurencji z wyjątkiem Forda B-Maxa zastąpią bowiem niebawem miejskie crossovery – na miejsce Merivy jeszcze w tym roku wskoczy Crossland X, przestarzałe C3 Picasso zastąpi czekający na jesienną premierę C3 Aircross, wiekową Vengę najprawdopdobniej wyprze w przyszłym roku nadchodzący model Stonic, natomiast Hyundaia ix20 – zapowiedziany ostatnio model Kona. B-Max Forda, który z racji oryginalnej konstrukcji okazał się zbyt drogi w produkcji, czego przeciętna sprzedaż nie rekompensuje – w ciągu najbliższych 2 lat prawdopodobnie również zniknie z rynku.

Światło zgasi zatem prawdopodobnie Fiat. Trzeba jednak przyznać, że stylowym akcentem.

Źródło: carsalesbase.com, autoblog.rs

  • vvvv

    Jakoś czuję sympatię do fiata, sam jeżdżę o zgrozo starym vw. Ale fiat mnie trochę przeraża zero nowych modeli jakby nieprodukowanie bardziej im się opłacało niż produkowanie samochodów.

    FIAT
    -panda za droga
    -punto stare, następcy brak i zanosi się na zastąpienie modelu jakimś szitem z 3 świata o nazwie argo nie mam nic przeciwko, jednak lepiej byłoby gdyby to była konstrukcja godna tego segmentu, przecież grande punto gdy było to nowe auto było w 10 najlepiej sprzedających się samochodów
    -tipo no cóż osobiście auto mi się nie podoba ale pomysł ok. tylko powinno być bardziej globalnym modelem w usa powinien być dartem i reszcie świata w tym w chinach
    -fajnie byłoby gdyby wprowadzili taniego crossovera fiata coś w cenie tipo
    -500 to już wiekowe auto, czekam na następce i się chyba nie doczekam
    -500L fajne ale wnętrze ma rodem z pandy, szkoda że nie wygląda ono jak w 500X
    -500X no fajne auto

    LANCIA
    Moim zdaniem jest miejsce dla tej marki szczególnie, że sprzedaje się całkiem dobrze mimo jednego modelu moim zdaniem marka, która ma w historii taki model jak Delta powinna wypuścić jego następce, który zastąpi giuliette. A nawet auta premium ale z napędem na przód jak Audi (no prawie) i coś jak DS u Citroena. Futurystyczne sportowe, a AWD lub FWD. Widzę tutaj trzy modele.
    -ypsilon powinien być ładniejszy od tego teraz, powinien mieć ciekłokrystaliczne zegary i inne futurystyczne akcenty, dobre wykonanie jak na takiego maluszka itd. i widzę coś extra czyli wersję rajdową i auto cywilne, które zachowałoby spojlery z rajdowej wersji
    -o delcie pisałem ogólnie powinna być jak ypsilon
    -trzeci model to coś jak bmw i te ich “miniwanowate” wersje gran turismo, tylko ładniejsze

    CHRYSLER
    Tutaj widzę markę globalną a przynajmniej obecną w europie, zostawiłbym te modele, które są i zmienił tylko
    -200 jako konkurenta wielkościowego i cenowego skody superb
    -może 4 drzwiowe coupe jak mercedes CLA

    Tak ogólnie to fajnie, że rozwijają Alfę Romeo, ale czemu jakby w innych markach wyhamowali ekspansje? Poza tym Chiny czemu tam nie sprzedają praktycznie niczego? O ile wiem to tylko 500 i viaggo mizeria jednym słowem.