Ostatnie takie auto w Europie – odświeżone 500L w maju

Zaprezentowany 5 lat temu oryginalny, miejski minivan Fiata, który zastąpił w europejskiej gamie miejsce wysłużonej i mizernie się sprzedającej Idei oraz Multipli (w przedłużonej wersji 500L Living) przejdzie niebawem modernizację. Po kilku miesiącach testów drogowych włoski producent potwierdził dziś oficjalną datę prezentacji 500L po liftingu – będzie ona miała miejsce w kanadyjskim Toronto za miesiąc, 29 maja.

Miejski minivan Fiata to niewątpliwy sukces producenta. Włosi widząc popularność produkowanego od 2008 roku miejskiego 500 postanowili rozbudować gamę modelu o większe, nawiązujące nazwą i wyglądem pojazdy. Przeniesienie estetyki ‘pięćsetki’ na bardziej rodzinny grunt przyjęło się do tego stopnia, że pod względem ogólnej, europejskiej sprzedaży w 2016 roku 500L to najpopularniejszy samochód w swojej klasie. Model, za portalem carsalesbase.com, w zeszłym roku sprzedawał się niemal dwukrotnie lepiej od wszystkich pozostałych konkurentów w segmencie jak Ford B-Max, Kia Venga czy Citroen C3 Picasso.

Mimo zachowania pozycji lidera patrząc na poprzednie lata widoczny jest wyraźny spadek popularności pojazdu – na tle rekordowego 2014 roku sprzedaż 500L spadła bowiem dwa lata później o 12 tysięcy sztuk. Fiat nie jest osamotniony – to ogólnosegmentowy trend wynikający ze spadku zainteresowania minivanami na rzecz crossoverów i SUV-ów, który szczególnie dotknął klasę najmniejszych rodzinnych aut. Producenci nie mają złudzeń. To ostatnie chwile na ewakuację z upadającego segmentu miejskich minivanów, a ostatni gasi światło.

Dojść może zatem już niebawem do paradoksalnej sytuacji – Fiatowi, fundującemu swojemu modelowi odświeżenie na kolejne lata produkcji, w ciągu kilkunastu miesięcy z bogato obsadzonego w czasie premiery w 2012 roku segmentu niebawem może nie być z kim konkurować.

Wszystkie pojazdy konkurencji z wyjątkiem Forda B-Maxa zastąpią bowiem niebawem miejskie crossovery – na miejsce Merivy jeszcze w tym roku wskoczy Crossland X, przestarzałe C3 Picasso zastąpi czekający na jesienną premierę C3 Aircross, wiekową Vengę najprawdopdobniej wyprze w przyszłym roku nadchodzący model Stonic, natomiast Hyundaia ix20 – zapowiedziany ostatnio model Kona. B-Max Forda, który z racji oryginalnej konstrukcji okazał się zbyt drogi w produkcji, czego przeciętna sprzedaż nie rekompensuje – w ciągu najbliższych 2 lat prawdopodobnie również zniknie z rynku.

Światło zgasi zatem prawdopodobnie Fiat. Trzeba jednak przyznać, że stylowym akcentem.

Źródło: carsalesbase.com, autoblog.rs