Test Volvo S60 Polestar z 3.0 silnikiem R6 pamiętam jak dziś. Ta niebieska szwedzka wyścigówka była dokładnie taka, jak tego oczekiwałem. Mocna, piekielnie szybka i głośna, a przy tym komfortowa. Totalny absurd. Niestety, 3.0 l R6 nie jest już dostępne. To auto znalazło tylko kilka nabywców w całej Polsce i aby stać się jego właścicielem musisz poszukać na rynku wtórnym. Wątpię jednak, żeby którykolwiek z właścicieli zdecydował się sprzedać takiego rodzynka.

Obecnie S60/V60 Polestar dostępne jest tylko z 2.0 l czterocylindrową jednostką napędową o mocy 367 KM (+16 KM w porównaniu do 3.0 l R6). Od samego początku obawiałem się tego silnika. Teoretycznie, cztery cylindry nigdy nie dadzą tego, co potrafi dać sześć cylindrów. W końcu dane było mi to sprawdzić.

Ludzie kupują sportowe kombi, ponieważ potrzebują samochodu praktycznego. Nie chcą jednak rezygnować z radości, którą daje tylko sportowy model. Volvo V60 Polestar spełnia wszystkie wymagania praktycznego, sportowego kombi. Jest szybkie, nawet bardzo szybkie. Wygodnie przewiezie pięć osób i pomieści sporo bagaży. Prowadzi się zaskakująco dobrze i jest nieprawdopodobnie skuteczne. Napęd połączony z 8-biegową automatyczną przekładnią robi bardzo dobrą robotę. Skrzynia biegów błyskawicznie reaguje na polecenia. Do setki V60 Polestar przyspiesza w 4,8 s oraz osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. Jestem jednak przekonany, że po zdjęciu blokady V-MAX wzrośnie przynajmniej o 20 km/h.

Jazda S60 z 3.0 l R6 była istną zabawa. Nawet nie wiecie, ile radości dawało gwałtowne przyspieszanie po drogach publicznych i obserwowanie ludzi, którzy poszukują w okolicy czerwonego Ferrari albo żółtego Lamborghini. V60 Polestar również jest typem nie rzucającego się w oczy chuligana. Volvo twierdzi, że nawet lepszym. Jest głośny, potrafi zaskoczyć nieświadomych pasażerów. Nie brzmi tak agresywnie, jak poprzednik, ale klapki w końcówkach układu wydechowego potrafią wydobyć z 2.0 l rasowy dźwięk. To, co najbardziej podoba mi się w modelach Polestar, jest brak jakichkolwiek przełączników/guzików, typu „Sport”. Inżynierowie postawili sprawę jasno. Jazda komfortowa w pozycji biegów „D”, albo głośna (wydech) i szybka zabawa po przesunięciu lewarka w stronę kierowcy. Bez zbędnych bajerów.

Volvo V60 Polestar perfekcyjnie spisuje się podczas pokonywania tras. Sztywno zestrojone zawieszenie i ogromne 20-calowe koła mogą powodować zaniepokojenie, ale w rzeczywistości nierówności na drogach nie robią na V60 Polestar specjalnego wrażenia. Przyjemność z prowadzenia czerpałem nie tylko podczas dynamicznej jazdy, ale również w czasie normalnego podróżowania. Układ kierowniczy posłusznie słucha poleceń kierowcy, natomiast pomimo 1.7 tonowej masy szybko pokonywane zakręty nie przyprawią o mdłości. Samochód ten nie zna takich pojęć jak „nie zdążę wyprzedzić”, „nie dogonię”, „złe warunki pogodowe”. Nawet podczas gwałtownych opadów śniegu kierowca czuje pewność i wysoką jakość prowadzenia.

A jak ze spalaniem? 2.0 l zużywa średnio około 10,5 l paliwa na 100 km. Gaz w podłodze oznacza wartości 17-18 l paliwa na 100 km, natomiast na trasie można zejść do 8 l paliwa na 100 km.

Ceny V60 Polestar startują od 292.000 złotych. Kilka gadżetów bez problemu podbije cenę do ponad 300.000 złotych. Jeśli chcesz stać się właścicielem jednego z egzemplarzy, radzę ci się śpieszyć. Producent przewidział tylko 1500 sztuk modelu dostępnego jako S60 i V60.

Volvo V60 Polestar konkuruje z BMW 340i xDrive i Mercedesem C450 AMG (obecnie C43 AMG, test możesz przeczytać tutaj). Ta platforma zadebiutowała w 2008 roku, a więc prawie 10 lat temu. W Volvo V60 Polestar nie znajdziesz zatem tak nowoczesnego systemu multimedialnego i technologii jak w samochodach niemieckiej konkurencji. Nie można jednak nic zarzucić pod względem komfortu foteli i materiałów wykończeniowych, choć czuć tutaj minione lata. Jestem jednak przekonany, że już po pierwszej przejażdżce nie będzie ciebie to w ogóle obchodzić.

Kilka danych technicznych: Silnik 1969 cm3, 367 KM, 470 Nm, zbiornik paliwa: 67 l, napęd AWD, emisja CO2: 119 g/km CO2, długość/szerokość/wysokość: 4628 mm/1865 mm/1484 mm, rozstaw osi: 2776 mm, masa własna: 1796 kg, ładowność: 570 kg, pojemność bagażnika: 430 l lub 1241 l po złożeniu tylnej kanapy