Sportowa łódź motorowa Lexusa z dwoma silnikami 5.0 V8

Kilka lat temu dział Toyota Marine zaprosił prezesa TMC Akio Toyodę, aby spędził kilka dni na wodzie pływając nowymi łodziami Ponam klasy premium, które były przygotowywane do wprowadzenia na rynek japoński.

Akio Toyodę, który stał za sterem, jako mistrza kierownicy zainspirowała moc turbodoładowanych zespołów napędowych oraz zwrotność i stateczność jaką zapewniał nowoczesny kadłub; jako głównego specjalistę ds. marki w firmie Lexus International, zauważył potencjał stylowych łodzi sportowych klasy premium, które pasowały do stylu życia reprezentowanego przez markę Lexus.

Dzięki temu dział Marine mógł pokazać, w jaki sposób luksusowe łodzie sportowe mogą doprowadzić do rozwoju marki Lexus w kierunku nowych obszarów związanych ze stylem życia i wypoczynkiem.

12 stycznia 2017 na wyspie Di Lido w zatoce Biscayne na Florydzie Lexus zaprezentował efekt projektu – pływającą łódź koncepcyjną Lexus Sport Yacht.

Realizację pomysłu zwrotnej łodzi sportowej o nowoczesnej stylistyce, z otwartym pokładem, przeznaczonej dla sześciu – ośmiu osób do rekreacyjnego pływania w porze dziennej i napędzanej dwoma wyczynowymi silnikami Lexus V8 zlecono zespołowi w biurze projektowym Lexusa w Toyota City w Japonii.

Latem 2015 Tokuo Fukuichi – dyrektor zarządzający, dyrektor Global Design oraz prezes Lexus International Co., Shigeki Tomoyama – członek kierownictwa wyższego szczebla reprezentujący oddział Toyota Marine oraz prezes Toyoda ocenili przedstawioną.

„Koncepcja sportowej łodzi Lexusa pozwoliła nam sprawdzić, czy język wzornictwa Lexusa można wykorzystać do realizacji pomysłów związanych ze sportami wodnymi” – mówi Yoshihiro Sawa, wiceprezes Lexus International. „Dla biura projektowego firmy Lexus projekt był bardzo ekscytujący. Uzyskany rezultat jest dla nas bardzo cenny, ponieważ wymieszał nasze kreatywne energie i rozwinął naszą wyobraźnię poza świat motoryzacji, który już dobrze znamy.”

Oddział Marine dopracowywał wybrany projekt w zakresie konstrukcji i systemów pokładowych przez cały 2015 rok.

Zaprezentowana w Miami koncepcyjna sportowa łódź motorowa Lexusa stanowi jednorazowy projekt i nie zostanie wprowadzona do produkcji.

Do wykonania jedynego egzemplarza łodzi oddział Marine wybrał firmę Marquis-Carver Yacht Group of Pulaski ze stanu Wisconsin w USA, biorąc pod uwagę posiadanie własnego biura konstrukcyjnego, możliwości produkcyjne oraz umiejętność ręcznego wytwarzania dużych konstrukcji kompozytowych.

Górny pokład i zewnętrzny kadłub łodzi koncepcyjnej Lexus Sport Yacht są połączone tak, że nie widać miejsca łączenia i stanowią poszycie wewnętrznej konstrukcji. Każdy z nich to jeden duży element ręcznie wykonany z żywicy pouliretanowo-epoksydowej zbrojonej, ręcznie układaną matą z włókna węglowego – materiału kompozytowego wzpcnionego włóknem węglowym (CFRP). CFRP jest wykorzystywany do budowy samochodów wyścigowych, super samochodów jak Lexus LFA, samolotów klasy HPA (High Performance Aircraft), nart i rowerów wyczynowych oraz światowej klasy jachtów regatowych.

Zastosowanie CFRP do budowy łodzi koncepcyjnej Lexus Sport Yacht pozwoliło zmniejszyć jej masę o prawie 1000 kg w porównaniu do podobnych łodzi wykonanych z typowego materiału kompozytowego FRP. Podwodna część kadłuba jest specjalnie ukształtowana w celu zmniejszenia oporów hydrodynamicznych i poprawy stateczności przy dużych prędkościach.
Koncepcyjna łódź jest napędzana dwoma silnikami benzynowymi V8 o pojemności 5,0 litrów wywodzącymi się z silnika 2UR-GSE – wyczynowego silnika wykorzystywanego w modelu Lexus RC F Coupe, GS F Sport Sedan i nowym LC 500 Grand Tourer. Każdy silnik rozwija moc 446 KM wg DIN / 328 kW i jest wyposażony w napęd typu Z ze sterowaniem hydrostatycznym, co pozwala rozpędzić łódź do prędkości 43 węzłów (ok. 80 km/h). Silnik strumieniowy sterowany za pomocą joysticka ułatwia manewrowanie w porcie.

Sternik obsługuje systemy pokładowe za pomocą kolorowego ekranu dotykowego znajdującego się na stanowisku sterowniczym. Na ekranie wyświetlane są informacje nawigacyjne GPS, mapy cyfrowe, obraz z radaru, obraz z sonaru, informacje na temat oświetlenia i systemu rozrywkowego. Fotel kapitański jest sterowany elektrycznie; podłokietniki rozkładają się, tworząc po obu stronach siedziska dla bardzo wyjątkowych gości.

Dziobowa kabina pasażerska przyciąga luksusowym wykończeniem ze skóry oraz elementami dekoracyjnymi z drewna i szkła. Wysokość w kabinie pozwalająca na swobodne stanie, sofa dla sześciu osób i stół oraz układ klimatyzacji tworzą komfortowe wnętrze, zapewniające kameralną atmosferę.

W kambuzie znajduje się kuchenka z dwoma palnikami, zlew i lodówka podblatowa, a przepięknie wykończona bateria jest wyposażona w prysznic.

Zintegrowany system audio-wizualny został zaprojektowany przez włoską firmę Videoworks i ma wszystkie potrzebne interfejsy sieciowe – 4G Wi-Fi i WAN. Dźwięk, przetwarzany przez cyfrowy wzmacniacz Mark Levinson® Reference, jest emitowany przez głośniki Revolution Acoustics umieszczone pod panelami sufitowymi.

DANE TECHNICZNE, wartości wstępne
Długość całkowita 12,8 m
Szerokość 3.7 m
Liczba miejsc 8
Moc całkowita 964 KM / 709 kW
Prędkość maks. 43 węzły