Ford Galaxy 2.0 TDCI PowerShift AWD Titanium [test]

Klient staje się co raz bardziej wybredny i żeby sprostać jego oczekiwaniom producenci samochodów muszą z równą siłą pracować nad rozwojem wszystkich modeli w gamie. Minivan nie może już po prostu być nudnym autem służącym wyłącznie do przewożenia rodziny z punktu A do punktu B. Sprawdziliśmy zatem co do zaoferowania ma Ford Galaxy.

Na samym początku zdradzę Wam, że to auto bardzo mnie zaskoczyło i zrobiło na mnie fenomenalne wrażenie. Szczerze mówiąc, byłem przekonany, że nie znajdę w nim nic porywającego. Na szczęście rzeczywistość okazała się zupełnie inna.

Nowy Galaxy jest jeszcze bardziej komfortowy, cichy i większy niż dotychczas. Za napęd naszego egzemplarza odpowiada 2-litrowy silnik TDCi o mocy 180 KM. Moc ta może być w razie potrzeby przekazana na wszystkie cztery koła za pomocą 6-biegowej skrzyni automatycznej PowerShift, która cechuje się niezwykle aksamitną pracą. To tylko potęguje odczucie komfortu. 180 KM i 400 Nm zapewniają wystarczające osiągi. Około 10 sekund do 100 km/h oraz prędkość maksymalna przekraczająca lekko 200 km/h w zupełności zadowolą każdą głowę rodziny. Dla nieco bardziej wymagających w ofercie istnieje także podwójnie doładowany diesel o mocy 210 KM.

Ford Galaxy 2.0 TDCI PowerShift AWD Titanium

To co bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło w Fordzie Galaxy to sposób jego prowadzenia oraz apetyt na paliwo. Kierowca absolutnie nie czuje, że prowadzi auto wielkości autobusu. Wchodzenie w zakręty to czysta przyjemność, nie ma mowy o żadnych chwilach niepewności. Z pomocą przychodzi także genialne adaptacyjne zawieszenie, które w zależności od potrzeb zapewnia niezwykły komfort, a po wyklikaniu odpowiedniej kombinacji joystickiem na kierownicy (tak, znalezienie ustawień zawieszenia zajmuje trochę czasu) sprawia, że nasze Galaxy zaczyna przypominać Focusa, który wręcz połyka ostre zakręty.

Silnik 2,0 TDCi zapewni nam niezbyt częste odwiedzanie stacji benzynowych. Szczególnie, jeśli wybierzecie model z napędem wyłącznie na przednią oś. W trasie uzyskanie spalania poniżej 6 litrów nie będzie dla nikogo problemem. Oczywiście przy normalnej jeździe. Na jednym tankowaniu będziemy w stanie pokonać spokojnie ponad 1000 kilometrów. Jadąc autostradą ze stałą prędkością 180 km/h, mając na pokładzie 4 osoby wraz z ich bagażem, komputer pokazał mi, że średnie spalanie wynosi 10,1 l / 100 km. Prawda, że świetny wynik?

Ford Galaxy 2.0 TDCI PowerShift AWD Titanium

Wewnątrz znajdziemy masę gadżetów i funkcji umilających nam podróż. Nasz egzemplarz wyposażono między innymi w 3-strefową klimatyzację, elektrycznie sterowane fotele oraz kierownicę z pamięcią ustawień i funkcją podgrzewania, zestaw kamer 360, pół-skórzaną tapicerkę, asystenta parkowania, gniazdo 230V, oraz panoramiczny szyberdach. W podłodze bagażnika znalazło się miejsce dla dwóch dodatkowych foteli, których rozkładanie i składanie odbywa się za pomocą przycisków. Osobom dorosłym radziłbym podróżować jednak na jednym z pozostałych 5 siedzeń. Te dwa miejsca w bagażniku pełnią raczej funkcję awaryjną. Z kolei nic złego nie można powiedzieć o 5 standardowych miejscach. Każdy z foteli można indywidualnie przesuwać i zmieniać kąt oparcia. Zapewniają one świetny komfort podróżowania. Są wręcz idealne na dłuższe trasy.

Przy 7 osobach na pokładzie nadal mamy do dyspozycji 300 litrów przestrzeni bagażowej. Po schowaniu wszystkich oparć uzyskujemy płaską podłogę i pojemność aż 2339 litrów. Jakość wykończenia stoi na bardzo wysokim poziomie. Plastiki są miłe w dotyku i nie skrzypią pod naciskiem palców.

Ford Galaxy 2.0 TDCI PowerShift AWD Titanium

Wszystko wydaje się być piękne, gdyby nie jedno „ale”. Chodzi mi o cenę. Cennik Forda Galaxy zaczyna się od 119,000 złotych. Ale gdy doposażymy go w odpowiedni silnik oraz we wszystkie wspomniane wyżej udogodnienia, cena rośnie drastycznie. Nawet dwukrotnie. Tak, testowany przez nas egzemplarz został wyceniony na… 224,900 złotych. Za taką kwotę moglibyśmy bez problemu kupić dobrze wyposażonego Forda Mustanga z 8-cylindrowym silnikiem, albo Focusa RS. Oczywiście porównywanie ich funkcjonalności z Galaxy jest totalnie nie na miejscu, ale chciałem Wam pokazać ile za tą funkcjonalność trzeba zapłacić. Tak czy siak, jeśli szukacie ciekawego samochodu dla dużej rodziny, jeśli chcecie żeby kierowca również czerpał frajdę z jazdy i jesteście gotowi wydać na to taką sumę pieniędzy, śmiało mogę Wam polecić Forda Galaxy, z pewnością nie będziecie żałować.

Dane Techniczne:
Napęd
Rodzaj silnika: wysokoprężny, turbodoładowany, R4
Pojemność: 1997 cm3
Oś napędzana: obie osie
Moc maksymalna: 180 KM / 3500 rpm
Maks. moment Obr: 400 Nm / 2000-2500 rpm
Skrzynia biegów: 6-biegowa automatyczna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4 848 / 2 137 / 1 747 mm
Rozstaw osi: 2 850 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 1206 / 2339
Masa własna: 1 841 kg
Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 10,6 s
Prędkość maksymalna: 203 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 5,3 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 6,5 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 5,8 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa w litrach: 64,4
Emisja CO2 [g/km]: 139