Opel Karl 1.0 75 KM. W trasie pokazuje swoje największe wady

Na nasz parking trafił Opel Karl 1.0 – auto, które pozostawia wiele obietnic i nie jest następcą żadnego modelu – to coś zupełnie nowego. Konkurencyjna cena, dobre wyposażenie i praktyczne rozwiązania to główne atuty niemieckiego mieszczucha.

Pierwsze spojrzenie na dane i specyfikacje potwierdzają powyższą tezę. Opel Karl startuje od przyzwoitych 36.000 złotych. Za tę cenę otrzymujemy bogate wyposażenie standardowe, pięć drzwi, pięć miejsc oraz wystarczająco duży bagażnik. Karl jest o 14 cm dłuższy od Volkswagena Up!, ale około 3 cm węższy (dane z lusterkami). Jest też wyraźnie mniejszy od Forda Fiesty.

Seryjne wyposażenie składa się z poduszek przednich, bocznych i kurtynowych, układu wspomagającego ruszanie na wzniesieniach, komputera pokładowego, świateł do jazdy dziennej i 14-calowych kół. Dopłata około 10.000 złotych do najbogatszej wersji Cosmo (46.990 złotych) oznacza także wyposażenie wzbogacone o automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, przyciemniane tylne szyby, tapicerkę materiałową łączoną ze skórą sztuczną Morrocana i 15-calowe obręcze ze stopów lekkich.

Opel Karl 1,0 EcoFLEX

Ile pali Opel Karl?

Niezależnie od poziomu wyposażenia pod maską występuje ten sam trzycylindrowy silnik o pojemności 1.0 l bez turbo (opcjonalnie system Start/Stop). Motor dostarcza 75 KM i zużywa średnio 4,5 l paliwa na 100 km oraz emituje do atmosfery 104 g/km CO2. Przyspieszenie do setki zajmuje 14,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 170 km/h. Cała moc przekazywana jest za pomocą pięciobiegowej skrzyni manualnej na przednie koła. Mimo rezygnacji z turbodoładowania silnik dobrze spisuje się w warunkach miejskich. O dynamizmie nie ma mowy, ale spala niewielkie ilości paliwa i miło wkręca się na obroty, wydając przy tym przyjemny dla ucha dźwięk. Jednostka pracuje bardzo cicho i gładko, nawet do poziomu obrotów przekraczających 6.000 rpm. Miękka i poręczna skrzynia biegów świetnie komponuje się z silnikiem, ale sprzęgło wymaga poprawy (działa jak gąbka).

Brak mocy i niski moment obrotowy daje się we znaki dopiero na trasie. Przygotuj się, że wyprzedzanie stanie się w Karlu wymagającym i czasochłonnym elementem podróży. Przyjemnie zapamiętasz za to wizyty na stacjach benzynowych. Średnie spalanie na trasie oscyluje w granicach 4.0 l na 100 km.

Jak jeździ?

Zawieszenie pracuje ciut za twardo, co może przeszkadzać podczas pokonywania bardziej dziurawych dróg. Jednak zaskakująco dobrze podwozie samochodu radzi sobie podczas autostradowych prędkości i na krętych drogach. Zwinność i spryt Karla to bez wątpienia jego największe atuty.

Dokuczliwą wadą małego Opla jest zbyt głośny poziom toczenia samochodu. Konkurencyjny Volkswagen Up! czy Skoda Citigo wypadają pod tym względem zdecydowanie lepiej.

Opel Karl 1,0 EcoFLEX

Karl imponuje pod względem praktyczności i wykonania. Kabina jest dobrze wykonana, ergonomiczna i przestronna. Układ kierowniczy jest regulowany tylko w jednej płaszczyźnie, co utrudnia dobranie odpowiedniej pozycji za kierownicą. Na nic nie będą narzekać za to pasażerowie tylnej kanapy – dwie dorosłe osoby usiądą komfortowo, a i trzecia zmieści się w przypadku konieczności.

Pojemność bagażnika wynosi 215 litrów, co oznacza 36 litrów mniej niż w przypadku Volkswagena Up!. Wystarczy jednak do codziennych potrzeb. Tylna kanapa jest dzielona i rozkładana, natomiast w całej kabinie zastosowano wiele praktycznych kieszeni na drobiazgi.

Czy warto go kupić?

Opel Karl daje wrażenie auta solidnego, praktycznego i ekonomicznego. Jednak moc silnika i izolacja hałasu drogowego to wady, które w najbliższej przyszłości powinny zostać wyeliminowane. Jeśli silnik będzie bardziej elastyczny, a kabina zostanie opatrzona w lepsze materiały dźwiękoszczelne, bez najmniejszych zastrzeżeń mógłbym polecić jego wybór.

Być może wady zostaną wyeliminowane w niedalekiej przyszłości, wraz z wprowadzeniem silnika turbo. Takie posunięcie pozwoliłby Karlowi na znaczną przewagę w bardzo konkurencyjnej klasie samochodów mini…

Ciekawostki

Nie ma możliwości zamówienia fabrycznej nawigacji. Jest jednak możliwość integracji systemu multimedialnego ze smartfonem (Apple CarPlay lub AndroidAuto).

Dane Techniczne:
Napęd
Rodzaj silnika: benzynowy, R3
Pojemność: 999 cm3
Oś napędzana: przednia
Moc maksymalna: 75 KM / 6500 rpm
Maks. moment Obr: 95 Nm / 4500 rpm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna

Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 3 675 / 1 698 / 1 476 mm
Rozstaw osi: 2 385 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 215
Masa własna: 939 kg

Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 14,1 s
Prędkość maksymalna: 170 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 4,0 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 5,5 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 5,0 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 35 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 251