Jaki olej silnikowy wlać do samochodu?

Olej silnikowy dla samochodu to tak samo ważna sprawa, jak krew dla człowieka – bez oleju i bez krwi samochód nie pracuje, a człowiek nie funkcjonuje. Bardzo istotną sprawą jest dobór odpowiedniego oleju silnikowego. Rynek jest bogaty w wybór olejów i obejmuje wiele rodzajów, które warto poznać.

ISTNIEJĄ DWA PODSTAWOWE RODZAJE OLEJÓW BAZOWYCH – mineralne i syntetyczne. Oczywiście na rynku nie brakuje olejów „częściowosyntetycznych czy „półsyntetycznych”, które zawierają składniki obu wymienionych rodzajów.

Oleje syntetyczne

Obecne czasy i rygorystyczne normy powodują, że producenci najbardziej skupiają się na produkcji olejów syntetycznych. O wyższości oleju syntetycznego w porównaniu do oleju mineralnego i półsyntetycznego nie trzeba przekonywać; olej takiego rodzaju jest stosowany w większości nowych samochodów. Olej syntetyczny może pracować na wysokich oraz niskich temperaturach (nawet do -60 stopni Celsjusza), zapewnia niższą lotność oraz zapewnia lepszą ochronę i nie pozostawia szlamu. Proste testy pokazują, że syntetyczny olej ma nawet pięciokrotnie lepsze właściwości czyszczące, trzykrotnie lepszą ochronę i O PONAD POŁOWĘ ograniczone zużycia silnika w porównaniu do oleju mineralnego. Syntetyki przyczyniają się także do mniejszego zużycia paliwa oraz dają pewność, że samochód odpali nawet podczas siarczystych mrozów.

Olej syntetyczny najlepiej wymieniać co 15.000 – 20.000 km lub raz do roku, w zależności od obecności turbosprężarki. Samochody bez turbosprężarki są w stanie przejechać nawet do 30.000 km na jednej wymianie oleju.

Oleje półsyntetycznego lub „częściowosyntetyczne”

Nawiązują do olejów syntetycznych. Ich skład jest podobny. Gwarantują lepszą ochronę silnika w porównaniu do oleju mineralnego i kosztują mniej od oleju syntetycznego. Ceny za litr wahają się od nawet 60 złotych za 4 litry. Za 4 litry oleju syntetycznego zapłacimy z kolei około 90-100 złotych.

Oleje półsyntetycznego są dobrą opcją dla osób, które chcą zaoszczędzić, a jednocześnie nie chcą narażać silnika na niepożądane objawy.

Olej półsyntetyczny lub „częściowosyntetyczny” należy wymieniać co 10.000-15.000 km lub raz do roku.

Porównanie standardowego oleju z Shell Helix Ultra
Porównanie standardowego oleju z olejem syntetycznym Shell Helix Ultra

Oleje mineralne

Grupa olejów, które najbardziej naraża silnik na zużycie. Zaleca się stosowanie wyłącznie w przypadku starych samochodów lub bardzo wyeksploatowanych, które pobierają olej w dużych ilościach. Olej mineralny jest, bo jest – nie gwarantuje ochrony, powoduje zanieczyszczenia silnika i znacząco zużywa podzespoły jednostki napędowej. Jeśli twój samochód pracuje na oleju mineralnym, warto pomyśleć nad zmianą na olej półsyntetyczny.

Ceny oleju mineralnego startują od około 50 złotych za 4 litry i podobnie jak w przypadku olejów syntetycznych oraz półsyntetycznych, wymiana powinna nastąpić po przejechaniu 15.000 km lub raz na rok.

Oznaczenia olejów silnikowych

Olej syntetyczny najczęściej występuje pod oznaczeniem 5W-30 lub 5W-40 (lepkość). Oleje półsyntetyczne występują głównie jako 10W-40, natomiast oleje mineralne można dostać z parametrami lepkości 15W-40, 20W-40 i 15W-50.

Literka W oznacza lepkość w niskich temperaturach, natomiast liczba bez literki oznacza lepkość podczas pracy w wysokich temperaturach. Mniejsza lepkość, czyli mniejszy opór płynu olejowego oznacza mniejsze straty mocy silnika, natomiast większa lepkość przyczynia się do zwiększenia ochrony jednostki – bardzo ważne jest więc dobranie oleju, który stanie się złotym środkiem dla silnika naszego samochodu.

O czym warto pamiętać?

Olej silnikowy wymienia się zazwyczaj z flirtem oleju, którego koszt oscyluje w granicach 40 złotych. W przypadku samochodów z instalacją LPG zaleca się wymianę oleju po 10.000 przejechanych kilometrach – wynika to z faktu większego zużycia oleju. Nie można także zapominać o „jednolitrowej” dolewce oleju w bagażniku, szczególnie jeśli wybieramy się w dłuższą podróż. Olej na dolewkę powinien być taki sam, jaki obecnie został wlany do silnika.

Na jakim oleju pracuje silnik mojego samochodu?

Postawiłem na olej syntetyczny – Shell Helix Ultra. Ceny za 4-litrowe opakowanie Shell Helix Ultra startują od około 80 złotych. Jeżdżę na nim już prawie dwa miesiące i cały czas analizuje jego skuteczność, o której będziecie mogli dowiedzieć się w kolejnych wpisach na blogu.

Materiał promocyjny.