Ford Focus 1.5 EcoBoost [test]

Ford Focus od zawsze był jednym z najchętniej kupowanych samochodów typu hathback. Każda generacja odnosiła ogromne sukcesy w wielu prestiżowych konkursach, a modele z lat 90-tych do dziś znajdują zadowolonych klientów. Najnowszy Focus ma być lepszy pod każdym względem – dynamiczniejszy, bardziej komfortowy, bardziej ekonomiczny i przede wszystkim wyposażony w wiele nowości technologicznych. Na nasz parking trafił egzemplarz pięciodrzwiowy wyposażony w 1.5 l silnik EcoBoost o mocy 150 KM.

Focus jest chyba najważniejszym modelem Forda, dlatego nic dziwnego, że inżynierowie tej marki bardzo przyłożyli się do stworzenia jego następcy. Nadwozie zostało znacznie odmłodzone, głównie dzięki przemodelowanemu grillowi oraz montażowi świateł do jazdy dziennej LED. Nowa stylistyka podkreśla sportowy charakter i ponadprzeciętne właściwości jezdne Focusa i jednocześnie daje do zrozumienia, że mamy do czynienia z autem bardziej wyrafinowanym.

Zmiany wewnątrz obejmują przede wszystkim podniesienie jakości i poprawę ergonomii. Pojawił się bardzo nowocześny i wygodny wyświetlacz dotykowy o przekątnej 8-cali, który został zainstalowany w górnej części deski rozdzielczej. Pozwala on na bezproblemowe oraz intuicyjne obsługiwanie przeróżnych multimedialnych funkcji (SYNC 2). Ogromne plusy należy postawić za czytelne zegary, izolację akustyczną, świetnie leżącą w dłoniach kierownicę oraz wysokiej klasy system audio. Fotele zostały opracowane w taki sposób, że nawet kilkugodzinna podróż nie będzie specjalnym wyzwaniem dla kręgosłupa; podobnie jest z tylną kanapą, gdzie tylko wysoki pasażer siedzący na środku może narzekać na ograniczoną ilość miejsca.

Ford Focus interior

Na pokładzie auta nie zabrakło licznych systemów wspierających kierowcę. Active Park Assist został ulepszony o parkowanie prostopadłe, układ APA pomaga przy wyjazdach tyłem z parkingu (ostrzega o nadjeżdżających pojazdach), Active City Stop monitoruje przestrzeń przed samochodem do prędkości 50 km/h (wcześniej do 30 km/h) i wyhamuje samochód w przypadku wykrycia zagrożenia, a reflektory biksenonowe znacznie lepiej świecą. Lista wyposażenia opcjonalego jest szeroka i każdy będzie w stanie skonfigurować egzemplarz pod swoje preferencje.

Jeśli chodzi o przestrzeń bagażową, mamy do dyspozycji 363 l. Alternartywą może być kombi, które oferuje 476 l lub nawet 1502 l po złożeniu tylnej kanapy. Samochód mierzy 4360 mm długości, 1823 mm szerokości oraz 1469 mm wysokości, przy rozstawie osi 2648 mm. Całość waży 1250 kg.

Silnik i prowadzenie

150 KM generowane z 1.5 l silnika EcoBoost oznacza przyspieszenie do pierwszej setki w czasie 8,9 s oraz uzyskanie prędkości maksymalnej 210 km/h. Bardzo przyjemne wartości, które pozwalają na bezstresowe wyprzedzanie oraz dynamiczną jazdą w mieście oraz po autostradach. Jednostka zużywa średnio 6,7 l na benzyny na 100 km, natomiast w trasie udało nam się zejść nawet do 5,4 l paliwa na 100 km.

Prowadzenie nowego Focusa to czysta przyjemność. Auto jest zwarte, zbite w całość i pozwala na wykonywanie pewnych manewrów. Każdy zakręt połykany jest z największą precyzją, a drobne nierówności w drodze nie robią na Focusie żadnego wrażenia. Zawieszenie zostało opracowane w taki sposób, aby przy zachowaniu sportowych właściwości, komfort nadal stał na wysokim poziomie. Nadwozie nie przechyla się i daje stuprocentowe poczucie kontroli nad samochodem. Co więcej, szcześciobiegowa manualna przekładnia pracuje bardzo precyzyjnie, co czyni Focusa jednym z najlepiej prowadzących się hatchbacków na rynku.

Ford po raz kolejny udowodnił, kto jest prawdziwym królem hatchbacków za rozsądne pieniądze. Ford Focus jest dobry właściwie pod każdym względem – niczego mu nie brakuje, a swoją technologią dorównuje nawet modelom klasy premium. Fantastyczne auto.

Ceny nowego Focusa startują od 69 440 złotych za wersję wyposażoną w silnik 1.5 l ECOBOOST 150 KM. 150-konny diesel 2.0 TDCI został wyceniony na 78 740 złotych.

Wybrane dane techniczne: turbo, R4, 1499 cm3, 150 KM, 240 Nm, skrzynia manualna (6)