Lista wszystkich systemów bezpieczeństwa Volvo z 2015 roku. Zobacz do czego służą

WHIPS
W ramach programu IntelliSafe firma Volvo opracowała system, który ogranicza ryzyko długotrwałych urazów nawet o 50 procent. Podczas uderzenia w tył pojazdu system WHIPS przesuwa całe oparcie fotela z pasażerem lub kierowcą – w podobny sposób, jak delikatnie chwytasz piłkę – podczas gdy zagłówek pozostaje sztywny, zapewniając oparcie dla szyi.
Wyposażenie standardowe
wszystkich modeli.

SIPS
Stalowa konstrukcja samochodu – w tym również ramy przednich siedzeń – została zaprojektowana w taki sposób, aby pomagała przenieść siłę uderzenia w bok pojazdu z dala od osób znajdujących się w środku, ograniczając uszkodzenie kabiny. Zatroszczyliśmy się nawet o szyby boczne, które są elementem drzwi najbardziej narażonym na skutki kolizji bocznych – kurtyna powietrzna (IC) współpracuje z systemem SIPS i bocznymi poduszkami powietrznymi, zapewniając ochronę osobom siedzącym na przednich fotelach.
Wyposażenie standardowe
wszystkich modeli.

Dynamic Stability and Traction
Control (DSTC)
System, który chroni Cię przed poślizgami – monitoruje kierunek jazdy, prędkość obrotową kół oraz kąt skrętu kierownicy – i w razie potrzeby ogranicza moc silnika oraz przyhamowuje odpowiednie koła.
Wyposażenie standardowe modelu XC90.

Pedestrian Airbag
Poduszka powietrzna chroniąca pieszych jest elementem bezpieczeństwa wprowadzonym po raz pierwszy na świecie przez Volvo – jest aktywna w zakresie prędkości od 20 km/h do 50 km/h.
Wyposażenie standardowe modelu V40.

City Safety,
Low-speed Auto Brake
Ten system pomaga uniknąć kolizji w zatłoczonym mieście. Wykorzystując czujniki laserowe, wykrywa nieuchronną kolizję przy prędkościach do 50 km/h i automatycznie hamuje za Ciebie.
Wyposażenie standardowe modeli:
S60, S80, V40, V40 Cross Country,
V60, V70, XC60, XC70, XC90.

Distance Alert System ostrzega przed zbytnim zbliżaniem się do pojazdu, który jedzie
przed Tobą. Dzięki niemu dokładnie wiesz, ile zostało Ci czasu na reakcję.
Opcja dodatkowa

Active Cruise Control
Ten aktywny tempomat pomaga utrzymywać bezpieczną odległość od jadącego przed Tobą samochodu przy każdej prędkości – z automatyczną skrzynią biegów w zakresie prędkości od 0 do 200 km/h dzięki funkcji Queue Assist, a ze skrzynią manualną od 30 km/h do 200 km/h.
W warunkach powolnego ruchu miejskiego funkcja stań i jedź układu ACC z trybem ECO automatycznie dostosowuje prędkość samochodu do prędkości pojazdu poprzedzającego, jednocześnie pomagając obniżać zużycie paliwa poprzez bardziej płynne poruszanie się do przodu i ograniczanie gwałtownego przyspieszania.
Opcja dodatkowa

Road Sign Information
Dzięki temu aktywnemu systemowi nie przegapisz ważnych znaków drogowych. Zamontowana z przodu kamera wykrywa znaki ograniczenia prędkości oraz zakazu wyprzedzania i wyświetla je kierowcy.
Wyposażenie standardowe modelu XC90.

Active High Beam (AHB II)
Dzięki naszemu nowemu aktywnemu układowi sterowania natężeniem światła, możesz nocą cały czas jechać na długich światłach nie oślepiając innych – zarówno tych nadjeżdżających z naprzeciwka, jak i tych jadących za Tobą.
Opcja dodatkowa

Collision Warning with
Full Auto Brake and
Pedestrian Detection
Ten awaryjny system działa automatycznie wtedy, kiedy uzna, że istnieje ryzyko kolizji z innym pojazdem lub pieszym. Zaalarmuje Cię o możliwości kolizji, a w ostateczności samoczynnie uruchomi pełne hamowanie.
Wyposażenie standardowe modelu XC90.
Opcja dodatkowa dla pozostałych modeli.

Blind Spot Information System
(BLIS)
Ten system informuje Cię, jeśli w martwym polu pojawi się inny pojazd lub motocykl. Dzięki niemu łatwiej będzie Ci zmieniać pasy bez ryzyka kolizji.
Opcja dodatkowa

Active Bending Light (ABL)
Dzięki temu systemowi nie musisz się już obawiać nocnej jazdy po krętych drogach. Światła w razie potrzeby obracają się o 15 stopni w każdą stronę, pomagając Ci zobaczyć, co dzieje się za łukiem drogi.
Opcja dodatkowa

Driver Alert Control (DAC)
System działa automatycznie, gdy zaczynasz mieć problemy z koncentracją. Jeżeli wykryje, że prowadzisz samochód w bardziej nierówny sposób niż zwykle lub że Twoje zachowanie wskazuje na znużenie czy rozproszenie, zasugeruje Ci przerwę w podróży.
Wyposażenie standardowe modelu XC90.
Opcja dodatkowa dla pozostałych modeli.

Lane Departure Warning (LDW)
Układ ten ostrzega Cię przed niechcianą zmianą pasa ruchu, gdy jedziesz w trasie. Przy prędkości ponad 65 km/h kamera monitoruje oznaczenia pasów i informuje Cię, jeśli zaczynasz opuszczać swój pas.
Wyposażenie standardowe modelu XC90.
Opcja dodatkowa dla pozostałych modeli.

Lane Keeping Aid (LKA)
Funkcja pomaga kontrolować pozycję samochodu na drodze. W przypadku nadmiernego zbliżenia się do linii wyznaczającej pas ruchu automatycznie utrzymuje samochód na obecnym pasie.
Wyposażenie standardowe modelu XC90.
Opcja dodatkowa dla pozostałych modeli.

Opis szczegółowy poszczególnych systemów:

City Safety – laserowy czujnik ograniczający ryzyko kolizji działa do 50 km/h Wiemy, że zderzenie nawet przy małej prędkości może być naprawdę traumatycznym przeżyciem. W zatłoczonym ruchu miejskim wystarczy jednak chwila nieuwagi, aby taki scenariusz stał się rzeczywistością. Mając to na względzie, zastanawialiśmy się, w jaki sposób Twoje Volvo mogłoby pomóc Ci w podobnych sytuacjach. I tak właśnie powstało City Safety – wykorzystujący laser, układ ten wykrywa nieuchronną kolizję przy prędkościach do 50 km/h. Układ najpierw wstępnie przygotowuje hamulce, aby zadziałały szybciej, gdy naciśniesz pedał. Jeśli nie zaczniesz hamować, układ City Safety automatycznie uruchomi hamulce i zamknie przepustnicę, aby pomóc złagodzić skutki kolizji. Co więcej, jeśli różnica prędkości między Twoim samochodem a pojazdem poprzedzającym wynosi mniej niż 15 km/h, układ City Safety może nawet pomóc całkowicie uniknąć zderzenia. Aby jednak przygotować Cię na taką ewentualność, układ City Safety zostaje włączony już w momencie uruchomienia samochodu. Układ City Safety jest tylko jednym z elementów naszego całościowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa pojazdu. Nazywamy je IntelliSafe – jest to program, którego założeniem jest realizowanie naszego celu tworzenia samochodów pomagających zapobiegać kolizjom. Obejmuje on rozwiązania takie jak układ ostrzegający o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDW), aktywny tempomat (ACC), układ wspomagania parkowania i wiele innych.

Ochrona przed urazami kręgów szyjnych (WHIPS) – Tego rodzaju kolizje zdarzają się codziennie w każdym większym mieście na świecie – chwila nieuwagi i jadący za Tobą kierowca wjeżdża w tył Twojego samochodu. Skutkiem takiego uderzenia mogą być długotrwałe obrażenia spowodowane urazem kręgów szyjnych. W ramach programu IntelliSafe fi rma Volvo opracowała system, który ogranicza ryzyko długotrwałych urazów nawet o 50 procent. Podczas uderzenia w tył pojazdu system WHIPS przesuwa całe oparcie fotela z pasażerem lub kierowcą – w podobny sposób, jak delikatnie chwytasz piłkę – podczas gdy zagłówek pozostaje sztywny, zapewniając oparcie dla szyi. Unikalne rozwiązanie Volvo.

Kurtyny boczne (IC) – Podczas zderzenia bocznego kurtyny powietrzne (IC) pomagają chronić głowy osób zajmujących skrajne miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Pozostają one napełnione przez kilka sekund, by zapewnić przedłużoną ochronę przed ewentualnymi uderzeniami wtórnymi. Zaś w samochodach Volvo wyposażonych w zintegrowane podkładki podwyższające, napełniające się kurtyny powietrzne sięgają niżej, zapewniając lepszą ochronę głowy w przypadku mniejszych lub młodszych dzieci.

System ograniczający skutki zderzenia bocznego (SIPS) – Uważamy, że siłę zderzenia powinien w największym możliwym stopniu zamortyzować samochód, a nie znajdujące się w nim osoby. Dlatego też stworzyliśmy pojazdy z myślą o tym, by zapewniały pasażerom jak najlepszą ochronę – nie tylko podczas uderzeń w przód i tył samochodu, ale także podczas kolizji bocznych. Stalowa konstrukcja samochodu — w tym również ramy przednich siedzeń — została zaprojektowana w taki sposób, aby pomagała przenieść siłę uderzenia w bok pojazdu z dala od osób znajdujących się w środku, ograniczając uszkodzenie kabiny. A ponieważ zdajemy sobie sprawę, że na ruchliwych drogach możliwa jest również kolizja z większym pojazdem, wyjątkowo mocna boczna konstrukcja jest wykonana z niezwykle wytrzymałej stali borowej zapewniającej ochronę w przypadku silnego zderzenia. Zatroszczyliśmy się nawet o szyby boczne, które są elementem drzwi najbardziej narażonym na skutki kolizji bocznych – kurtyna powietrzna (IC) współpracuje z systemem SIPS i bocznymi poduszkami powietrznymi, zapewniając ochronę osobom siedzącym na przednich fotelach. Pasażerowie z tyłu są chronieni przez system IPS i kurtyny powietrzne (IC).

Pakiet funkcji wspomagających kierowcę (opcja 769) – System Bezpieczeństwa I – Czy nie byłoby wspaniale, gdyby Twój samochód pomagał Ci unikać kolizji, wykrywać niesfornych pieszych, odczytywać znaki drogowe i ostrzegać Cię, jeśli przykładowo przekroczyłeś obowiązujące ograniczenie prędkości? Wyobraź sobie, że taki samochód mógłby nawet wykrywać oznaki Twojego zmęczenia lub rozproszenia podczas jazdy, delikatnie ostrzegając Cię zawczasu. To nie science fi ction – to nasz pakiet funkcji wspomagających kierowcę, który zwiększa Twoje bezpieczeństwo i pozwala Ci czerpać większą satysfakcję z jazdy. Poza wymienionymi wcześniej rozwiązaniami pakiet ten zawiera ostrzeganie o ryzyku kolizji bez automatycznego hamowania i wykrywania pieszych, układ informujący o zmęczeniu kierowcy, ostrzeganie o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDW), aktywne światła drogowe (AHB), rozpoznawanie znaków drogowych oraz funkcję doświetlania zakrętów.

Aktywne światła drogowe AHB (Active High Beam gen. II) – funkcja dostępna wraz z Systemem Bezpieczeństwa I (opcja 769) Podróżowanie po zmierzchu jest teraz o wiele bardziej przyjemne i bezpieczne dzięki naszemu nowemu aktywnemu układowi sterowania natężeniem światła, dostępnemu w ramach wyposażenia opcjonalnego. Nie musisz już więcej przełączać między światłami mijania i długimi (AHB gen. I), co jest nie tylko irytującą czynnością, ale według kilku badań również główną przyczyną wypadków, do których dochodzi nocą. Dzięki naszemu układowi długie światła mogą być włączone przez cały czas. Gdy z naprzeciwka nadjeżdża samochód, układ przesłania wiązkę światła tylko w takim stopniu, w jakim jest to konieczne, by nie oślepić kierowcy zbliżającego się pojazdu. Zapobiega też oślepianiu kierowców samochodów z przodu jadących w tym samym kierunku. A ponieważ układ jest inteligentny, z chwilą wjechania do miasta automatycznie wyłącza długie światła, lecz jeśli miniesz podświetlany znak, np. stacji benzynowej lub supermarketu – pozostawia je włączone, abyś widział, co dzieje się na drodze. Dzięki temu zapewnia większe bezpieczeństwo oraz wygodę.

Ostrzeżenie przed zjechaniem z pasa (Lane Departure Warning) – Taka sytuacja może łatwo przytrafi ć się każdemu. Przez dłuższy czas jedziesz autostradą lub właśnie pozwoliłeś sobie na moment nieuwagi i na krótko wędrujesz poza swój pas ruchu. Taki rozwój wypadków naraża Cię na niebezpieczeństwo kolizji lub zjechania z drogi. Strach pomyśleć o dalszych konsekwencjach – na szczęście Twoje Volvo zapobiega takim sytuacjom dzięki układowi ostrzegającemu przed zjechaniem z pasa. Przy prędkości ponad 65 km/h kamera monitoruje oznaczenia pasów i informuje Cię, jeśli zaczynasz opuszczać swój pas ruchu. W takiej sytuacji układ LDW ostrzeże Cię o tym za pośrednictwem sygnału dźwiękowego. W przypadku gdy sygnalizujesz zmianę pasa ruchu kierunkowskazem, układ nie generuje żadnych ostrzeżeń.

Rozpoznawanie znaków drogowych (Road Sign Information) – funkcja dostępna wraz z Systemem Bezpieczeństwa I Dzięki systemowi RSI nie przegapisz ważnych znaków drogowych. Zamontowana z przodu kamera wykrywa znaki ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania. Po wykryciu znaki są wyświetlane na wyświetlaczu kierowcy, dzięki czemu jesteś na bieżąco informowany o obowiązujących ograniczeniach. Jeśli zechcesz, system RSI może Cię także ostrzegać (miganiem znaku) o przekroczeniu dozwolonej prędkości.

Informowanie o zmęczeniu kierowcy (Driver Alert Control) – funkcja dostępna wraz z Systemem Bezpieczeństwa I To typowa sytuacja. Prawdopodobnie masz za sobą długi dzień w biurze i być może już zbyt wiele godzin za kierownicą, i zaczynasz mieć problemy z koncentracją. To niebezpieczna sytuacja, której poświęciliśmy wiele uwagi, ponieważ rozproszeni kierowcy są sprawcami nawet do 90% wszystkich wypadków. Mając to na względzie, opracowaliśmy układ kontroli czujności kierowcy (DAC), który pomaga zwrócić uwagę rozproszonego kierowcy na niebezpieczeństwo podczas jazdy z prędkością powyżej 65 km/h. Kamera monitoruje drogę przed pojazdem, podczas gdy układ DAC rejestruje informacje o ruchach kierownicy i porównuje je z normalnym stylem jazdy kierowcy. Jeżeli wykryje, że kierowca prowadzi samochód w bardziej nierówny sposób niż zwykle lub że jego zachowanie wskazuje na znużenie lub rozproszenie, włączy dźwiękowy sygnał ostrzegawczy, a na tablicy rozdzielczej pojawi się komunikat (fi liżanka kawy) sugerujący przerwę w podróży.

System Bezpieczeństwa II – Ostrzeganie o ryzyku kolizji z rozpoznawaniem pieszych oraz rowerzystów z pełnym automatycznym hamowaniem (opcja 818) Z dostępnych danych statystycznych wynika, że w połowie wszystkich uderzeń w tył poprzedzającego pojazdu kierowca będący sprawcą kolizji nie hamuje wcale. Nasza technologia zapobiegania kolizjom jest aktywna przy prędkości powyżej 4 km/h i ostrzega kierowcę za pomocą sygnalizacji akustycznej i wizualnej o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu lub obecności pieszych na drodze samochodu. Jeżeli kierowca nie zareaguje i kolizja staje się nieunikniona, zostaje uruchomione pełne hamowanie, które pomaga zapobiec zderzeniu lub złagodzić jego skutki. W zakresie 150 metrów radar za atrapą chłodnicy nieustannie kontroluje odległość od samochodu jadącego z przodu, a kamera cyfrowa za przednią szybą określa, jakiego rodzaju obiekty znajdują się przed Tobą. W warunkach światła dziennego układ ten potrafi również wykrywać stojących w miejscu lub przemieszczających się pieszych. Jeżeli przed pojazdem nagle pojawi się pieszy lub gdy poprzedzający samochód gwałtownie zahamuje (albo zatrzyma się), a system uzna, że istnieje ryzyko zderzenia, kierowca zostanie ostrzeżony za pomocą czerwonego światła migającego na przedniej szybie oraz sygnału dźwiękowego. Oprócz tego system wspomaga hamowanie zainicjowane przez kierowcę poprzez odpowiednio wczesne zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym w celu maksymalnego skrócenia drogi hamowania. Jeżeli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie i zderzenie stanie się nieuniknione, samochód natychmiast zacznie hamować z pełną siłą.

Aktywny tempomat (ACC) z funkcją ułatwiającą jazdę w korkach – funkcja dostępna wraz z Systemem Bezpieczeństwa II Aktywny tempomat ACC pomaga Ci utrzymać bezpieczną odległość od samochodu jadącego z przodu przy każdej prędkości do 200 km/h w wersji z automatyczną skrzynią biegów i od 30 do 200 km/h w wersji z mechaniczną skrzynią biegów. System ten jest przydatnym partnerem, który zapewnia relaks podczas każdej podróży. W warunkach powolnego ruchu miejskiego funkcja Queue Assist* układu ACC automatycznie dostosowuje prędkość samochodu do prędkości pojazdu poprzedzającego, jednocześnie pomagając obniżać zużycie paliwa poprzez bardziej płynne poruszanie się do przodu i ograniczanie gwałtownego przyspieszania. Gdy stoisz w miejscu, musisz tylko nacisnąć jeden przycisk lub pedał przyspieszenia, a Twój samochód zacznie płynnie podążać za pojazdem przodu. Przy prędkościach przekraczających 30 km/h wystarczy wybrać prędkość jazdy i odstęp czasowy od poprzedzającego pojazdu. System będzie utrzymywać zadaną prędkość lub – w razie potrzeby – zmniejszał ją w celu zachowania bezpiecznego odstępu między samochodami. Gdy droga jest pusta, samochód powraca do wybranej prędkości. Jeśli układ ACC jest wyłączony, a pojazd z przodu za bardzo się zbliży, funkcja ostrzegania o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu włączy światło ostrzegawcze w dolnej części przedniej szyby, aby kierowca zachował odpowiedni dystans. W dowolnym momencie możesz także wybrać tradycyjny układ automatycznej kontroli prędkości jazdy.
* Funkcja ułatwiająca jazdę w ruchu ulicznym i funkcja „stop/start” działają w zakresie prędkości od 0 do 30 km/h i wymagają automatycznej skrzyni biegów.

Układ monitorujący „martwe pola” widoczności (BLIS) z układem ostrzegającym o zbliżających się obiektach podczas wyjeżdżania tyłem (Cross Traffic Alert) (opcja 603) Z pewnością znasz to nieprzyjemne uczucie, gdy podczas próby zmiany pasa ruchu nagle ku swojemu zaskoczeniu odkrywasz, że w martwym polu z boku Twojego samochodu znajduje się inny pojazd. Z myślą o takim scenariuszu opracowaliśmy układ BLIS umożliwiający pełną kontrolę sytuacji. Układ BLIS został opracowany na bazie poprzedniej wersji naszego układu wykorzystującej kamery zamontowane w lusterkach zewnętrznych. Nowa wersja systemu jest natomiast wyposażona w radary zamontowane wewnątrz zderzaka tylnego, obejmujące swoim zasięgiem znacznie większy obszar za pojazdem i działające w każdym warunkach pogodowych i oświetleniowych – zarówno w dzień, jak i w nocy. Jeśli w martwym polu pojawi się inny pojazd, zapala się lampka ostrzegawcza na przednim prawym lub lewym słupku drzwiowym. W połączeniu z lusterkiem bocznym po stronie pasażera i wyposażonym w szerokokątne zwierciadło lusterkiem po stronie kierowcy, układ pomaga Ci ocenić, czy możesz bezpiecznie zmienić pas ruchu. Układ BLIS włącza się automatycznie po przekroczeniu 10 km/h i reaguje na niemal wszystkie rodzaje pojazdów, w tym także na motocykle. Układ ostrzegający o ruchu w kierunku poprzecznym wykorzystuje tylne czujniki radarowe do ostrzegania Cię o samochodach nadjeżdżających z lewej lub prawej strony podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Jest on szczególnie przydatny w wąskich, zatłoczonych miejscach w sytuacji ograniczonej widoczności z boku.