Volvo V40 Cross Country [test]

Szwedzki samochód z pięciocylindrowym silnikiem 2.0 l, eleganckim wyglądem i najbardziej zaawansowaną technologią bezpieczeństwa oznacza jedno – radość. I choć Volvo V40 Cross Country to jeszcze świeża propozycja na naszym rynku, model ten jest wyjątkowy. V40 Cross Country zespala w sobie cechy poukładanego Szweda połączone z elementami luksusu i właściwościami jezdnymi crossovera. V40 CC znacznie różni się od seryjnego V40, choćby zderzakami, światłami do jazdy dziennej LED, aluminiowymi elementami, relingami dachowymi, napisem „Cross Country” na tylnej klapie bagażnika czy też maską. Całość jest bardziej „opuchnięta”, ale zachowuje delikatność i subtelną stylistykę, z której słynie Volvo.

Wewnątrz V40 Cross Country panuje absolutnie luksusowa atmosfera. Oko, ucho i dotyk wyraźnie dają do zrozumienia, że siedzimy w samochodzie marki pozycjonowanej „wyżej”; czy ktoś tego chce czy nie. Nie zachwyca jedynie pojemność bagażnika, która wynosi zaledwie 335 litrów, ilość miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu oraz ergonomia, która wymaga przyzwyczajenia. Szczególnie męczące jest wpisywanie danych do nawigacji.

Volvo V40 Cross Country interior

180 KM generowanych z 2.0 l silnika pięciocylindrowego dysponuje maksymalnym momentem obrotowym równym 300 Nm (napęd na cztery koła i 6-biegowy automat). Warto dodać, że oferta Volvo obejmuje także wersje T4 z manualem (silnik 1.6 l T) i wersję o mocy 190 KM (2.0 l T, czterocylindrowa jednostka, 8-stopniowy automat).

Nasza testówka osiąga setkę w czasie 8,1 s oraz prędkość maksymalna 210 km/h. Warto jednak pamiętać, że wybierając pięciocylindrówkę, decydujemy się także na wyższe zużycie paliwa w porównaniu do 1.6 T. Volvo V40 Cross Country T4 AWD spala średnio 9 litrów, na trasie 8 litrów, natomiast w mieście może ubywać nawet 11 litrów benzyny na 100 km.

Zawieszenie V40 Cross Country spisuje się bardzo dobrze i świetnie wybiera mniejsze czy większe nierówności. Każdą dziurę pasażerowie odczują „miękko”, jednocześnie kierowca nie traci nic ze „sportowych” właściwości jezdnych. V40 CC pewnie pokonuje zakręty; jest zwarte i nie daje odczuć większego prześwitu, który pozwala na śmiały wjazd w trudniejszy teren. Pochwalić należy także izolację akustyczną i systemy bezpieczeństwa.

Volvo V40 Cross Country

Volvo V40 Cross Country zaskoczyło organizację Euro NCAP, która uznała ten model najbezpieczniejszym w historii testów zderzeniowych. Jeśli spojrzycie na listę wyposażenia, obejmującego elementy bezpieczeństwa, zrozumiecie dlaczego (auto ma nawet poduszkę powietrzną dla… pieszego).

Cena

Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej opisane zalety, cena za standardowy egzemplarz T3 Base wynosząca już od… 99.000 złotych nie jest wygórowana. Jednak nasz egzemplarz T4 Summum za sprawą licznych dodatków został wyceniony na ponad 200 000 złotych, a to już może być dla niektórych nie do przełknięcia.

Dane techniczne:

Napęd
Rodzaj silnika: benzynowy, turbo, 5-cylindrowy
Pojemność: 1984 cm3
Oś napędzana: AWD (wszystkie cztery koła)
Moc maksymalna: 180 KM / 5000 rpm
Maks. moment Obr: 300 Nm / 2700-4000 rpm
Skrzynia biegów: 6-biegowa automatyczna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4370/1783/1458 mm
Rozstaw osi: 2646 mm
Masa własna: 1643 kg
Dane eksploatacyjne (zmierzone)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 8.1 s
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 8 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 11 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 9 l/100km
Emisja CO2 [g/km]: 129