Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition [test]

Już po raz szósty Skoda została liderem sprzedaży w Polsce, sprzedając w 2014 roku 43 268 aut, co daje jej udział w rynku na poziomie 13,3%. Modelem, który znalazł najwięcej nabywców (13 990 szt.) jest Octavia. III generacja jest obecna na rynku od blisko 2 lat i bije kolejne rekordy popularności. Skąd bierze się fenomen tego samochodu, sprawdziliśmy podczas naszego testu.
Tym razem testowaliśmy nie tą najwyższą opcję wyposażenia, jak w przypadku wersji Laurin&Klement, ale też nie najbardziej podstawową, od której rozpoczyna się cennik. Testowany przez nas egzemplarz to połączenie rozsądnej konfiguracji i atrakcyjnej ceny, czyli wersja Ambition ze 105 konnym motorem o pojemności 1197 cm3.

Praktycznie ale bez fajerwerków

Testowana przez nas Octavia została pomalowana w soczystą czerwień co z pewnością wyróżnia ją na tle setek przeważnie srebrnych lub czarnych sióstr. Niestety na pierwszy rzut oka zdecydowanie brakuje tu świateł dziennych wykonanych w technologii LED oraz reflektorów xenonowych. Naszym zdaniem warto zdecydować się na doposażenie auta w ten zestaw, dzięki czemu zyskamy lepszą jakość oświetlenia drogi, ale także auto nabierze bardziej nowoczesnego charakteru współgrającego z czystą linią nadwozia.

Wewnątrz znajdziemy proste formy i dobrze spasowane materiały. Sporo tworzyw jest miękkich co poprawia komfort użytkowania i ogólny odbiór samochodu. Oczywiście w niższych partiach znajdziemy twarde plastiki ale to nie powinno nas dziwić. Są także liczne pozytywne akcenty o których pomyślał producent, takie jak chociażby wyściółka kieszeni bocznych drzwi, znana z wyższych marek grupy VW. Taki detal skutecznie zapobiega obijaniu się drobnych przedmiotów podczas podróży dbając tym samym o nasze zdrowie psychiczne i niski poziom irytacji kierowcy. Zastosowano tu także wstawki z srebrnego plastiku, które przełamują monotonię wnętrza, a ciekawie zaprojektowane klamki otwierania drzwi dopełniają całości. Kierownicę obszyto skórą co jest przyjemnym akcentem w codziennym użytkowaniu, a czarno grafitowa tapicerka jest praktyczna i nienachalna. W testowanym modelu znalazł się także system multimedialny z mniejszym wyświetlaczem, jednak pozbawionym systemu nawigacji w co naszym zdaniem warto doposażyć samochód. Producent nie zapomniał natomiast o wejściu USB, oraz 4 miejscach na kubki.

Ilość miejsca na pokładzie jak na ten segment jest ponadprzeciętna i daje wrażenie przestronności. O funkcjonalności wnętrza przekonaliśmy się zabierając 5 dorosłych osób na pokład. Jedynym poszkodowanym będzie pasażer środkowego miejsca ze względu na wysoki tunel środkowy i tym samym ograniczoną ilość miejsca na nogi. Ze sporych gabarytów auta będziemy zadowoleni zwłaszcza kiedy zaplanujemy rodzinne wakacje ze sporą ilością bagażu do przewiezienia. Dzięki wręcz potężnemu bagażnikowi (590 l), transport nawet większych przedmiotów nie stanowi kłopotu. W przestrzeni bagażowej znajdziemy także liczne mocowania, haczyki i zestaw siatek zapobiegających przemieszczanie się drobnych przedmiotów podczas jazdy. Podłoga bagażnika została wyłożona matą, która z jednej strony jest gumowana dzięki czemu łatwiej ją wyczyścimy gdyby zaszła potrzeba przewiezienia brudnych przedmiotów, z drugiej natomiast zwykły materiał znany z dywaników. Pod solidnie wykonaną podłogą znalazło się pełnowymiarowe koło zapasowe, z którego musieliśmy skorzystać, tym samym gorąco zachęcamy do jego zakupu, bo nigdy nie wiadomo kiedy zaskoczy nas metalowy gwóźdź.

Ekonomia

Mile wspominamy czterocylindrowy motor o pojemności 1197 cm3, generujący 105KM. Nie są to porażające wartości ale jakże cieszy poziom spalania. W trasie jadąc ze średnią prędkością ok. 100 km/h uzyskaliśmy 5,9L w pełnym obciążeniu 5 dorosłych osób na pokładzie. Wartość ta zapewne była by jeszcze niższa gdybyśmy mieli do dyspozycji 6 bieg. Wyprzedzanie o dziwo także nie stanowi większego wyzwania jakby się to mogło wydawać. W mieście jak i na trasie auto radzi sobie dobrze, także pod względem łatwości manewrowania. Czujniki parkowania, i neutralny układ kierowniczy docenią przede wszystkim Panie. Pochwalić należy także skrzynię biegów, która charakteryzuje się precyzją i dość krótkim skokiem przełożeń.

Podsumowanie

Skoda Octavia w wersji Ambition to połączenie funkcjonalności i komfortu za rozsądną cenę. Poziom wyposażenie pozbawiony często zbędnych i drogich dodatków sprawi, że będziecie cieszyć się każdym rozsądnie przejechanym kilometrem. Skoda Octavia od lat utożsamia to czego oczekują klienci czyli funkcjonalność i dobra jakość w rozsądnej cenie. Nam pozostaje tylko pogratulować Czechom, że obrali taką drogę i z sukcesem nią podążają ku uciesze milionów zadowolonych klientów.

Dane Techniczne
Napęd
Rodzaj silnika: R4 Paliwo: benzyna
Pojemność: 1197 cm3
Oś napędzana: przednia
Moc maksymalna: 105 KM
Maks. moment Obr: 175 Nm
Skrzynia biegów: manualna, 5-biegów
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4659/1814/1461 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 590/1580 l
Masa własna: 1155 kg
Rozstaw osi: 2686 mm
Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 10,3 s
Prędkość maksymalna: 196 km/h

Zużycie paliwa – trasa: 5,9 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 7,2 l/100km (przy dynamicznej jeździe wartość rośnie do 9,5 -10,2 l/100km)
Pojemność zbiornika paliwa:  50 l
Emisja CO2 [g/km]: 131 g/km
Cena wersji bazowej  – od 60 400 zł
Cena testowanego egzemplarza – ok. 80 000 zł