Jednym z uczestników wyścigu o koronę crossoverów jest Suzuki, które od 2013 roku oferuje klientom model SX4 S-Cross. Sprawdziliśmy dla Was jak wygląda współżycie z tym zielonym Japończykiem.

Podczas zakupu SX4 S-Cross mamy do wyboru tylko dwie opcje silnikowe. Oba silniki mają pojemność 1,6 litra i moc 120 KM, różnią się natomiast momentem obrotowym oraz oczywiście rodzajem paliwa. Nasz egzemplarz wyposażono w silnik benzynowy, ze zmiennymi fazami rozrządu VVT, sprzężony z manualną 5-stopniową skrzynią biegów, która przekazuje moc na cztery koła za pomocą napędu AllGrip. Klient w obu opcjach silnikowych ma do wyboru także napęd na przednią oś, natomiast bezstopniową skrzynię biegów CVT będą mogli wybrać jedynie użytkownicy silnika benzynowego. Opcja wysokoprężna wyposażona może być tylko w 6-biegowy manual.

Producent sugeruje średnie spalanie naszego Suzuki na poziomie 5 l/100km w trasie oraz 7l/100km w mieście. Są to wartości bardzo zbliżone do naszych obliczeń, co przypisujemy do zalet SX4 S-Cross. W benzynowym silniku brakuje trochę momentu obrotowego, co przeszkadza na przykład podczas wyprzedzania.

W porównaniu do poprzedniej generacji SX4 auto urosło, jest ono szersze i dłuższe, jednak jego prześwit delikatnie zmalał. Ale nie przeszkadza to w poruszaniu się po terenie nieutwardzonym. Napęd AllGrip świetnie sobie radzi i z łatwością pozwala na kontynuowanie naszej jazdy nawet w dosyć ciężkich warunkach. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów jego pracy: Auto, Sport, Snow oraz Lock.

Zestrojenie zawieszenia crossovera to zmora producentów. Muszą oni osiągnąć pewien kompromis pomiędzy komfortem i pewnością prowadzenia. Suzuki delikatnie przesunęło szalę na stronę miękkości i przyjemnego podróżowania. Nie przeszkadza to jednak aż tak bardzo, jadąc czujemy się dosyć pewnie.

Wewnątrz każdy znajdzie dla siebie miejsce. Nikt nie powinien narzekać na brak komfortu. Skórzane fotele należą do wygodnych chociaż nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że już skądś je znam. Wszystko się wyjaśniło gdy spojrzałem do wnętrza mojego prywatnego Suzuki Grand Vitara z 2006 roku, w którym wyglądają one niemal identycznie i są równie wygodne. Dodatkowo tylna kanapa posiada regulowane oparcie, co jest bardzo przyjemną opcją. Nad głowami pasażerów naszego SX4 S-Cross znalazło się miejsce dla panoramicznego dachu, co dodatkowo zwiększa atrakcyjność.

Plastiki we wnętrzu należą do bardzo dobrych jakościowo, ale niestety tylko niektóre. Między innymi boczki drzwiowe zostały wykonane z nieco twardszych plastików, których mocowanie również nie należy do najlepszych, co może być bardziej zauważalne z biegiem czasu. W bagażniku znajdziemy podwójną podłogę, którą możemy zdemontować uzyskując 430 litrów pojemności, natomiast po złożeniu kanapy pojemność ta wzrasta do 1270 litrów.

Na naganę zasługuje niestety obsługa systemu multimedialnego. Połączenie telefonu poprzez Bluetooth wymagało w moim przypadku zajrzenia do instrukcji obsługi. Taka sytuacja zdarzyła mi się po raz pierwszy. Cały proces trwa za długo i mógłby być dużo prostszy. Kolejnym minusem jest fakt, że możemy tego dokonać tylko na postoju. Na plus dla systemu multimedialnego można za to zaliczyć jakość dźwięku, która jest całkiem niezła.

Ceny SX4 S-Cross w wersji benzynowej z manualną skrzynią i napędem na przednie koła zaczynają się od 72 900 złotych. Diesel w takiej samej konfiguracji będzie kosztował już 100 390 złotych. Nasz egzemplarz natomiast wyceniono na 96 000 złotych. Aktualnie jest chyba idealna pora na zakup tego samochodu, ponieważ producent oferuje spore rabaty sięgające nawet 17 000 złotych. 

Dane Techniczne:

Napęd
Rodzaj silnika: benzynowy, R4
Pojemność: 1586 cm3
Oś napędzana: 4×4
Moc maksymalna: 120 KM / 3750 rpm
Maks. moment Obr: 156 Nm / 1750 rpm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna

Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4 300 / 1 765 / 1 575 mm
Rozstaw osi: 2600 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 430 – 1269
Masa własna: 1 305 kg

Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 12,0 s
Prędkość maksymalna: 175 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 5,2 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 7,1 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 6,1 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 50 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 135