SsangYong Rodius II 2,0 Sapphire AWD [test]

Samochody koreańskiego producenta SsangYong nie cieszą się w Polsce ogromną popularnością. Powodów jest kilka; głównie chodzi o kontrowersyjny design modeli tej marki. Mieliśmy okazję sprawdzić nową generację Rodiusa w wersji Sapphire.

Pierwsze wrażenie po ujrzeniu auta- ‘Matko, jakie to jest wielkie’. Długość nadwozia wynosząca ponad 5 metrów i wysokość 1,8 metra robią swoje. Niestety projektanci nie za bardzo mieli pomysł na zagospodarowanie całej bryły w sensowny sposób. Wiele elementów po prostu do siebie nie pasuje. Rodius wygląda jak zlepek kliku różnych modeli, chociaż i tak jest już dużo lepiej niż w przypadku pierwszej generacji.

Wielkość samochodu zapowiada ogrom miejsca w środku, co da się stwierdzić już po pierwszym spojrzeniu do wnętrza. Znalazło się tam miejsce dla siedmiu osób, ale w Azji jest szansa na zakup Rodiusa nawet z jedenastoma siedzeniami. Nasz egzemplarz w drugim rzędzie posiada dwa osobne fotele, natomiast w trzecim kanapę 3-osobową. Siedziska są bardzo wygodne, ale niestety zbyt nisko osadzone, przez co kolana pasażerów będą dość wysoko. Jedyną opcją jest wyprostowanie nóg.

Przejdźmy jednak do miejsca kierowcy. Patrząc na deskę rozdzielczą, nie powiemy, że jest to samochód z 2014 roku. Przypomina ona bardziej produkcje z samego początku lat 2000. Centralnie umieszczono zestaw dużych zegarów, tak żeby każdy z pasażerów mógł w każdej chwili spojrzeć, między innymi z jaką prędkością się poruszamy. Niżej znalazło się miejsce dla radioodtwarzacza, panelu sterowania klimatyzacją i dwóch cupholderów. Za kierownicą również pojawił się zestaw wskaźników, ale pokazuje on informacje ważne tylko dla kierowcy, aktualny bieg, przebieg, prędkość oraz kontrolki. W samochodzie znajdziemy wiele praktycznych schowków, najciekawszym jest chyba ten w podłokietniku, który ma dwie komory, z czego jedną naprawdę pokaźnych rozmiarów. Za trzecim rzędem foteli znajdziemy jeszcze bardzo duży bagażnik, który pomieści aż 860 litrów.

Czas zajrzeć pod maskę naszego Koreańczyka. Siedzi tam 2-litrowa jednostka wysokoprężna o mocy 155 KM. 5-biegowa skrzynia automatyczna przekazuje tę moc na tylną oś, ale nie tylko. Nasz egzemplarz wyposażono w opcję dołączenia przedniej osi, oraz w reduktor. Taka kombinacja pozwala na całkiem niezłe właściwości terenowe, które ograniczone są niestety… rozmiarami samochodu. Dosyć duży rozstaw osi skutecznie przeszkadza nam w wjechaniu w niektóre zakamarki terenu.

Wspomniana wyżej skrzynia biegów pracuje łagodnie i dosyć niezauważalnie. Trybem manualnym sterować możemy przyciskami na kierownicy oraz przesuwając przycisk na lewarku. Pierwszy raz spotkałem się z takim rozwiązaniem i spisuje się to całkiem nieźle. 155-konny silnik pozwala na płynne przemieszczanie ponad 2-tonowego SUVa, jednak o sportowych osiągach oczywiście możemy tylko pomarzyć. Musimy się też liczyć z dosyć wysokim spalaniem, które w mieście oscyluje w okolicach 10-11 litrów, natomiast w trasie spada tylko do 9,5 l/100km.

Podsumowując, za kwotę co najmniej 99 tysięcy złotych, bo tyle kosztuje najtańszy Rodius, możecie kupić samochód, którym na pewno zwrócicie na siebie uwagę. Musicie jednak pamiętać, że jakość wykończenia i design wnętrza zatrzymały się gdzieś w roku 2000, ale być może są osoby, którym to odpowiada. Dokładając jeszcze trochę pieniędzy będziecie mogli doposażyć swój samochód między innymi w napęd na cztery koła czy automatyczną skrzynię biegów. To daje nam już wartość 130 000 złotych. Jak widać na naszych ulicach, niewielu jeszcze zdecydowało się na tak wyróżniające się auto.

Dane Techniczne:

Napęd
Rodzaj silnika: wysokoprężny, R4
Pojemność: 1998 cm3
Oś napędzana: 4×4
Moc maksymalna: 155 KM / 4000 rpm
Maks. moment Obr: 360 Nm / 1500 rpm
Skrzynia biegów: 5-biegowa automatyczna

Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 5 130 / 1 915 / 1 815 mm
Rozstaw osi: 3000 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 860
Masa własna: 2 211 kg

Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 13,4 s
Prędkość maksymalna: 181 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 9,5 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 10,5 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 10,0 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 70 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 206