Nowy Ford Focus 1.5 ECOBOOST [pierwsza jazda]

Ford Focus pierwszej generacji został zaprezentowany w 1998 roku. Od tamtej pory na rynku pojawiły się zaledwie trzy generacje popularnego hatchbacka. Czy to oznacza, że Focus za każdym razem stawał się modelem tak dobrym, że nie potrzebował szybkich zmian? Zawsze tak myślałem. Po pierwszej jeździe najnowszym Focusem jestem tego pewien.

Nowy Ford Focus diametralnie różni się od swojego poprzednika. Został wykonany z materiałów lepszej jakości, zdecydowanie lepiej się prowadzi i chowa na pokładzie mnóstwo innowacyjnych systemów, które dostępne były do tej pory w samochodach za znacznie większe pieniądze.

Sama bryła również nabrała ciekawszych kształtów. Nowa stylistyka podkreśla sportowy charakter Focusa i jednocześnie daje do zrozumienia, że mamy do czynienia z autem bardziej poważnym i wyrafinowanym. Reflektory są cieńsze, a w zależności od wersji, całość dopełniają chromowane akcenty. Focus nadal będzie dostępny w wersjach hatchback, sedan oraz kombi.

Wewnątrz samochodu panuje spokój. Kabina została delikatnie odświeżona. Materiały wykończeniowe są naprawdę dobrej jakości, a na konsoli centralnej pojawił się kolorowy dotykowy wyświetlacz. Fotele są bardzo wygodne i każdy znajdzie dla siebie dobrą pozycję. Przyczepić można się jedynie do mało intuicyjnego systemu Infotainment. Przykładowe połączenie telefonu z samochodem powinno zostać uproszczone.

Na pokładzie auta nie zabrakło licznych systemów wspierających kierowcę. Active Park Assist został ulepszony o parkowanie prostopadłe, układ APA pomaga przy wyjazdach tyłem z parkingu (ostrzega o nadjeżdżających pojazdach), Active City Stop monitoruje przestrzeń przed samochodem do prędkości 50 km/h (wcześniej do 30 km/h) i wyhamuje samochód w przypadku wykrycia zagrożenia, a reflektory biksenonowe znacznie lepiej świecą. Lista wyposażenia opcjonalego jest szeroka i każdy będzie w stanie skonfigurować egzemplarz pod swoje preferencje.

Pod maską testowanego Focusa siedzi 1,5 l silnik benzynowy ECOBOOST o mocy 150 KM. Jednostka chętnie przyspiesza i charakteryzuje się wysoką elastycznością. Spalanie także stoi na przyzwoitym poziomie – podczas normalnej jazdy byliśmy w stanie zejść do 6,5 l zużytego paliwa na 100 km. Motor ten może współpracować wyłącznie z manualną skrzynią. Wariant automatyczny dostępny jest w najwyższej wersji mocowej 182 KM.

Największą zaletą nowego Focusa są jego właściwości jezdne. Pomijając fakt komfortowego prowadzenia auta nawet przy wyższych prędkościach, zawieszenie i układ kierowniczy sprawdzają się także podczas pokonywania mocniejszych zakrętów. Nadwozie nie przechyla się i daje stuprocentowe poczucie kontroli nad samochodem. To obecnie jeden z najlepiej prowadzących się hatchbacków na rynku.

Ceny nowego Focusa startują od 69 440 złotych za wersję wyposażoną w silnik 1.5 l ECOBOOST 150 KM. 150-konny diesel 2.0 TDCI został wyceniony na 78 740 złotych.