Test Toyoty Corolli 1.6 Valvematic. Tutaj nic nie ma prawa się zepsuć

Czy Ty też spotkałeś się z ludźmi, którzy narzekają na technologię w nowych samochodach? Że „te nowe” nie są już tak trwałe jak „te stare”? Że mechanicy mogą dzisiaj co najwyżej dolać odpowiedniego oleju albo płynu do spryskiwaczy? Bardzo prawdopodobne, że nie raz słyszałeś podobne zarzuty.

Fakt, nowe auta dysponują skomplikowaną technologią i bez ASO w wielu przypadkach po prostu się nie obejdzie. Starsze osoby, nauczone zaradności i prostoty zdają się zatem nie mieć wyboru – rozpoczynają poszukiwania na rynku samochodów używanych. Ale czy słusznie?

Odpowiedź jest krótka – nie. Rynek nadal dysponuje nowymi nieskomplikowanymi technicznie modelami. Jednym z nich jest Toyota Corolla, która reklamowana sloganem „Lider niezawodności” ma służyć na lata. Sprawdziliśmy Corollę w wersji z silnikiem 1,6 l o mocy 132 KM na dystansie blisko 1500 km w 7 dni. Czy warto się nią zainteresować?

Stylistyka i wnętrze

Nowa Toyota Corolla nie porywa. Stylistyka została opracowana w prosty i praktyczny sposób i nie ma tutaj miejsca na żadne wariacje. Jedynym elementem, który przypomina, że mamy do czynienia z samochodem wyprodukowanym po 2010 roku są światła do jazdy dziennej LED.

Nowa Toyota Corolla

Jednak co ważne, nadwozie (szczególnie w czarnym kolorze w połączeniu z białym wnętrzem) prezentuje się bardzo elegancko i może się podobać nie tylko starszym osobom, ale również młodszej klienteli.

Po zajęciu miejsca na wygodnym fotelu kierowcy, naszym oczom ukazuje się wielofunkcyjna kierownica i deska rozdzielcza postawiona do pionu, która jest dzisiaj jedną z cech charakterystycznych nowych Toyot. Ergonomia stoi na wysokim poziomie, a materiały użyte do wykończenia są całkiem dobrej jakości. Pod warunkiem, że przymkniemy oko na kilka niedociągnięć.

Nowa Toyota Corolla wnętrze

Wielu dziennikarzy zwraca uwagę na fakt, że gdyby nie panel multimediów, całość wyglądałaby jak żywcem przeniesiona z poprzedniej dekady. To prawda, ale nie zapominajmy, że tak właśnie ma być. Można na to ponarzekać w Aurisie, ale na pewno nie w Corolli. Dzięki takiemu zastosowaniu, tu się nie ma tak naprawdę co zepsuć. Po co mi finezja rodem z Citroena, skoro kupuje Corollę, bo nie mam zamiaru odwiedzać warsztatu przynajmniej przez pierwsze 10 lat?

Nowa Corolla urosła w stosunku do poprzednika i to znacznie (8 cm dłuższa, 1,5 cm szersza i rozstaw osi większy o 10 cm). Pasażerowie będą się tu czuć bardzo swobodnie. Tylna kanapa jest w stanie wygodnie pomieścić trzech dorosłych pasażerów. Zrezygnowano tutaj z montażu tunelu środkowego, dlatego osoba zajmująca miejsce na środku dysponuje dokładnie tak samo komfortowym miejscem, jak pasażerowie siedzący po prawej i lewej stronie.

Nowa Toyota Corolla tylna kanapa

Bagażnik jest w stanie pomieścić 452 l bagażu, a więc spokojnie wejdą tutaj dwie duże walizki i kilka drobnych elementów. Szkoda, że nie zdecydowano się na rozwiązanie typu liftback (klapa bagażnika podnosi się wraz z szybą), bo ten element mógłby postawić „kropkę nad i” w sprawie praktyczności oferowanej przez nową Corollę.

Widoczność

Sprawny kierowca nie powinien mieć problemów z manewrowaniem. Widoczność na wszystkie strony jest więcej niż dobra. Jeśli jednak ktoś nie czuje się pewnie podczas parkowania, Toyota oferuje czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, a nawet specjalny system, który sam zaparkuje samochód w wybranym miejscu.

Silnik, prowadzenie

Nasz egzemplarz został wyposażony w 1,6 l jednostkę benzynową o mocy 132 KM oraz 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To najmocniejsza wersja tego modelu. Jednostka pracuje sprawnie i nie wymaga „kręcenia na wysokich obrotach” w miejskich warunkach. Znacznie gorzej sprawa wygląda podczas wyprzedzania, ponieważ pełna moc dostępna jest dopiero w zakresie od 4000 obrotów.

Nowa Toyota Corolla 1,6 Valvematic (132 KM) 6 M/T – 6-stopniowa manualna skrzynia biegów

Na pochwałę zasługuje 6-biegowa manualna skrzynia biegów, która charakteryzuje się krótkimi i pewnymi przełożeniami, wręcz zachęcającymi do dynamicznej jazdy.

Corolla najbardziej urzeka jednak miękko zestrojonym zawieszeniem. Auto prowadzi się jak ponton, który połyka każdy przejechany kilometr. Toyota Corolla to jeden z nielicznych samochodów, którymi nierówne drogi pokonuje się z największą przyjemnością. Oczywiście wiąże się to z nieco mniejszym komfortem i gorszą stabilnością podczas jazdy z prędkościami powyżej 160 km/h.

Bezpieczeństwo

Toyota Corolla oferuje najlepszy poziom bezpieczeństwa w każdej sytuacji drogowej. Auto zdobyło pięć gwiazdek zdobytych w prestiżowych testach Euro NCAP (94 % w zakresie ochrony dorosłych pasażerów, 82 % w zakresie ochrony dzieci i 67 % w zakresie ochrony pieszych).

Spalanie

Producent deklaruje średnie spalanie na poziomie 6,0 l na 100 km. Nam podczas testu udało się uzyskać średnio 7,5 l na 100 km. Przy naprawdę lekkiej stopie na trasie można zejść do wartości poniżej 5,0 l na 100 km. Podczas normalnej jazdy w mieście komputer pokazuje minimum 8,0 l paliwa na 100 km.

Nowa Toyota Corolla

Zainteresowanym, którzy chcieliby bardziej ekonomiczny wariant, polecamy model wyposażony w 1,4 l jednostkę wysokoprężną o mocy 90 KM. W tym przypadku średnie spalanie wynosi około 4,0 l ropy na 100 km.

Cena

Nowa Toyota Corolla startuje od 62 900 złotych w silniku 1,33 l i w najuboższej wersji wyposażenia. Najtańszy wariant 1,6 l to już wydatek rzędu blisko 70 000 złotych. Nasz egzemplarz (Premium) za sprawą kilku dodatków został wyceniony na około 75 000 złotych. Najdroższy model w gamie to wersja Prestige z 1,6 l silnikiem pod maską – 89 900 złotych.

Konkluzja

Toyota dała światu samochód, który jest nie tylko komfortowy i zaprojektowany w taki sposób, aby każdy czuł się w nim dobrze, ale również taki, który bez względu na wszystko dojedzie z punktu A do punktu B.

Nie jest może tak ekstrawagancki i nowoczesny, ale właśnie to sprawia, że jest wyjątkowy w swojej klasie. Emocje są tutaj po prostu na drugim planie.

Dane Techniczne:

Napęd
Rodzaj silnika: benzynowy, R4
Pojemność: 1598 cm3
Oś napędzana: przód
Moc maksymalna: 132 KM
Maks. moment Obr: 160 Nm /  4400 rpm
Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4620/1775/1465 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 452
Masa własna: 1300 kg
Dane eksploatacyjne producenta (test)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 10 s
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 4.9 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 8.0 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 7.0 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 55 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 139