Gdy usłyszałem pierwsze słowa Sebastiana, że będzie mi dane przetestować różowego Nissana Micrę, to pomyślałem sobie w głowie, że to nie może się skończyć dobrze? Miejskie auto, kobiece i w dodatku różowe. Czy moje wstępne uprzedzenia były słuszne?

Zanim odebrałem auto odetchnąłem z ulga. Micra nie była różowa, a wiśniowa i dzięki czarnym elementom stylizacyjnym nie wyglądała na auto typowo kobiece. Po zajęciu miejsca za kierownicą, też nie było najgorzej, dobrze wyprofilowany fotel, całkiem niezła widoczność i małe gabaryty – na razie zapowiadało się na same plusy. Jednak nie mogło być tak „różowo”.

Negatywnie zaskoczyła mnie ergonomia i rozmieszczenie przycisków do sterowania lusterkami – po lewej stronie poniżej kierownicy, oraz obsługa komputera pokładowego. Tutaj przeżyłem ciężki szok. Spodziewałem się znaleźć te przyciski na kierownicy lub w kolumnie centralnej – niestety ani tu, ani tam nie znalazłem tych przycisków. Dopiero po 30 minutach oglądania wszystkich przycisków odnalazłem dwie kropeczki, które okazały się być przyciskami do sterowania komputerem pokładowym. Zostały umieszczone pod wlotami powietrza po lewej stronie kierownicy. Nie wiem kto wpadł na pomysł zrobienia tego w ten sposób, ale wyraźnie zrobił to na odczepnego lub w ostatnim momencie sobie o nich przypomniał.

Nissan Micra 2013 interior
Nissan Micra 2013 interior

Po tym dłuższym zaprzyjaźnieniu się z autem ruszyłem w drogę. A zapowiadał się całkiem niezła trasa. 300 kilometrów, ja i Micra z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 98 KM. I finalnie podróż była całkiem niezła. 300 kilometrów pokonałem w 3 godziny i 15 minut jadąc na tempomacie (tak teraz nawet Micra m tempomat) cały czas 105-110 km/h. A spalanie? 4.9 l na 100 km, co jak na nowoczesny silnik benzynowy jak dla mnie jest bardzo dobrym rezultatem. Dodatkowo warto wspomnieć, ze po wyjściu z auta kompletnie nie odczułem na kręgosłupie, że właśnie pokonałem 300 kilometrów autem miejskim.

Kolejne dni spędziłem na testowaniu auta w jego naturalnym środowisku, czyli w mieście. W którym rewelacyjnie sprawdził się 98-konny motor. Jego główne plus objawiły się w dość dużym dynamizmie i elastyczności. Poleciłbym go każdej osobie jeżdżącej dużo w mieście, bo o ile na trasie jest tylko przyzwoity (w końcu to auto miejskie) to w mieście zdecydowanie nadrabia.

Nissan Micra 2013 tył
Nissan Micra 2013 – tył samochodu

Nie chciałem jednak by był to tylko zwykły test i postanowiłem go nie o urozmaicić. Nissan słynie z bardzo pakowanych samochodów. Ma w swojej ofercie Navarę, Pathfindera, czy choćby Qashqaia. Ale czy Micra również może być pakowanych samochodem? Okazuje się, że tak. Po złożeniu tylny siedzeń otrzymałem dość sporą ilość miejsca bagażowego, która umożliwiła mi przewiezienie roweru. Co prawda spakowanego w karton o wymiarze 100 x 140 x 20 cm, ale dalej roweru. Pomyślelibyście, że do Micry wejdzie rower?

Po tych wszystkich testach przyszedł czas rozstania z Micra. Po pokonaniu w drodze powrotnej 400 km oddałem go i nasunęła mi się taka myśl podsumowująca. To auto bardzo fajne, już nie takie kobiece jak kiedyś, całkiem pakowane i bardzo dynamiczne w mieście. Jednak zdecydowanie nie dla mnie. Ja lubię auta duże, ze sportowym zacięciem i wolę jeździ po mieście takim większym autem i płacić więcej za paliwo, niż cisnąć się w ekonomicznej Micrze. Jednak uważam, ze wiele osób będzie zadowolonych z tego samochodu.

Plusy:
+ całkiem dynamiczny silnik
+ ładny design
+ bogate wyposażenie (system wspomagania parkowania, dotykowy wyświetlacz, nawigacja)
+ obszerny bagażnik po złożeniu siedzeń
+ niskie spalanie zarówno na trasie jak i w mieście
Minusy:
– złe rozmieszczenie przycisków na konsoli centralnej
– brak mocy po przekroczeniu 140 km/h
– to dalej Micra

Dane Techniczne:

Napęd:
Rodzaj silnika: benzynowy, trzycylindrowy
Pojemność: 1198 cm3
Oś napędzana: przednia (2WD)
Moc maksymalna: 98 KM / 5600 rpm
Maks. moment obr.: 142 Nm / 4400 rpm
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 3780/1665/1515 mm
Rozstaw osi: 2450 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 265/1132 (po złożeniu tylny siedzeń)
Masa własna: 940 kg

Dane eksploatacyjne producenta (test)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h:11,3 s
Prędkość maksymalna: 183 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 3,7 l/100km (4.9)
Zużycie paliwa – miasto: 5,2l /100km (6.7)
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 4.3 l/100km (5.6)
Pojemność zbiornika paliwa: 41 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 99
Cena podstawowa – 39 990 zł
Cena testowanego egzemplarza – 65 780 zł
Autor testu i zdjęć: Piotr Weiss