Zainteresowanie samochodami typu SUV jest obecnie tak duże, że każdy liczący się w branży producent posiada takowy model. Motoryzacyjny trend możemy zaobserwować bardzo wyraźnie w Polsce, gdzie kierowcy „poddawani” codziennym wyzwaniom na naszych dziurawych drogach wolą wybrać SUV-a łączącego cechy samochodu osobowego i terenowego, zapewniającego wysoki komfort podróżowania i przede wszystkim świetnie sprawdzającego się w miejskiej dżungli. Jednym z najpopularniejszych modeli na rynku jest bezsprzecznie Honda CR-V, która od osiemnastu lat ma ugruntowaną pozycje na rynku. W 2012 roku samochód doczekał się czwartej odsłony i od razu został rzucony na głęboką wodę. Nie tylko musiał sprostać konkurencji, ale również poprzednikowi, który zawiesił poprzeczkę bardzo wysoko. Jak spisał się w naszym teście?

Stylistyka i wnętrze

Chyba nikt nie ma problemu z rozróżnieniem CR-V na drogach, samochód przez lata przyzwyczaił swoją typowo japońską stylistyką, która niczym specjalnym się nie wyróżniała. Trzecia generacja dostarczyła kilku zmian jednak cały czas pozostała bez wyrazu. Patrząc na najnowszy model, odnoszę wrażenie, że styliści w końcu nadali karoserii charakteru. Może nie jest to najpiękniejszy samochód w klasie, ale wyróżnia się na tle konkurentów. Nudne obłe kształty zostały zastąpione ostrymi liniami, które w końcu są tożsame ze sportową charakterystyką marki. Z przodu zmiany widoczne są na pierwszy rzut oka: wąskie klosze lamp w technologii LED zachodzące na boki zostały ciekawie wkomponowane w przeprojektowany grill, który został wyposażony w trzy chromowane poziome listy z centralnie umieszczonym znaczkiem Hondy, natomiast maska została ciekawie wybrzuszona.

Nowa Honda CR-V wnętrze

Z boku najwięcej uwagi przykuwają duże nadkola, które zostały ozdobione 18 calowymi felgami. Przejdźmy jednak do tyłu, który wywołuje nie małe emocje – do dziś pamiętam gdy po raz pierwszy zostały opublikowane zdjęcia najnowszej CRV na naszym blogu. Większość internautów nie pozostawiła suchej nitki na stylistach, którym delikatnie mówiąc wypomnieli zbyt dużą fascynacje Volvem XC60. Jest coś na rzeczy jednak… Trzeba  przyznać, że wyszło im to całkiem nieźle. Całość jednak wywołuje wrażenie ociężałej; najwyraźniej projektantom zabrakło wyobraźni. Aby karoseria nie zatraciła ‘’terenowych” smaczków projektanci nie zapomnieli o dużym przednim i tylnym zderzaku oraz bocznym listwom, które mają za zadanie ochraniać powłokę lakierniczą przed uszkodzeniem – dzięki temu całość zyskała lekkości mimo znacznych rozmiarów.

Gdy zajrzymy do wnętrza  od razu poczujemy, że mamy do czynienia z japońskim autem – jest ergonomicznie, elegancko i… prosto. Mimo, że samochód kosztuje grubo ponad 100 tysięcy złotych na próżno szukać w nim dotykowego ekranu i innych nowinek technicznych, zamiast tego wystarczyć nam musi mały 5-calowy wyświetlacz, który wyświetla informacje w podstawowych kolorach. Tunel środkowy zajmują przyciski oraz dwa pokrętła służące do obsługi klimatyzacji czy komputera. Ich rozmieszczeniu nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń, wszystko jest pod ręką i nie wymaga przeczytania kilkusetstronowej instrukcji.  Wzorcowe miejsce natomiast zajmuje lewarek zmiany biegów, gdzie łatwo go dosięgniemy. Poniżej znajdują się uchwyty na napoje oraz duży schowek, który dobrze spełnia rolę podłokietnika – bardzo przydany w dłuższych podróżach. Materiały użyte do wykonania wnętrza, mimo że twarde, są miłe w dotyku, a spasowanie jest więcej niż poprawne. Zasiadając za kierownicą nowej Hondy CRV będziemy mile zaskoczeni przestronnością wnętrza, a dzięki wygodnym fotelom jazda będzie należeć do komfortowych.

Ponarzekać można za to na wielofunkcyjną kierownice której obsługa wymaga przyzwyczajenia. Z tyłu jest równie przestronnie, miejsca nad głową jest wystarczająco, a dzięki płaskiej podłodze – możemy podróżować komfortowo nawet w pięć osób. Bagażnik oferuję 589 litrów pojemności czyli więcej niż najgroźniejsi rywale: Ford Kuga i Toyota Rav 4.

Nowa Honda CR-V fotele

Silnik i wrażenia z jady

Nasz testowy egzemplarz został wyposażony w dobrze znany wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem z poprzedniej generacji o pojemności 2,2 litra, maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm osiąganym przy 2000 obr/min i mocy 150 KM. Dzięki takim parametrom samochód chętnie przyspiesza, a wyprzedzanie mimo znacznej masie należy do bezstresowych. Za przekazywanie mocy na obie osie (tylna dołączana automatycznie) odpowiedzialna jest 6-stopniowa manualna skrzynia biegów. Zapalonych ekologów ucieszy natomiast fakt, że nowa CRV na trasie zadowoli się spalaniem na poziomie około 6 litrów, natomiast w mieście lekko ponad 8 litrów. Duża w tym zasługa przyciskowi ‘’ECON”, który zmniejsza apetyt samochodu paliwo, oraz systemowi Start/Stop.

Powiem wam szczerze, nie jestem wielkim fanem Hondy, jednak zawsze ujmowała mnie swoim… prowadzeniem – w przypadku Hondy CRV nie jest inaczej. Po przejechaniu kilku kilometrów mamy wrażenie, że prowadzimy samochód osobowy. Zawieszenie jest świetnie zestrojone – tak jak by idealnie stworzone na nasze drogi. Bardzo dobrze tłumi wszystkie drogowe ‘’niespodzianki”. Mimo, że środek ciężkości jest podwyższony samochód podczas pokonywania zakrętów zachowuje się pewnie. Wybijmy sobie za to terenową wyprawkę – prześwit 16,5 cm skutecznie zniechęca.

Nowa CR-V 2012

Kto powinien zwrócić na niego uwagę?

Przede wszystkim osoby, które szukają samochodu funkcjonalnego i komfortowego. Najnowsza Honda CRV z powodzeniem spełni funkcję samochodu rodzinnego, w którym wakacyjne wyjazdy nie będą uciążliwe. Wygląda na to, że konstruktorzy znaleźli złoty środek – walory techniczne, nowoczesne linie i komfort podróżowania powinny kontynuować kolejne sukcesy Hondy CRV. Niestety za testowany egzemplarz z silnikiem diesla i niezłym wyposażeniem trzeba zapłacić około 140 000 tysięcy złotych – jest to zaporowa cena i w tym wypadku konkurencja wypada lepiej.

Plusy:

-Świetne właściwości jezdne
-Dużo przestrzeni dla kierowcy i pasażerów
-Stosunkowo niskie spalanie

Minusy:

-Cena
-Nudne wnętrze

Dane Techniczne:
Napęd
Rodzaj silnika: wysokoprężny
Pojemność: 2199 cm3
Oś napędzana: 4WD
Moc maksymalna: 150 KM
Maks. moment obr.: 350 Nm
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4570/1820/1685 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 589/1669
Masa własna: min 1653 kg
Rozstaw osi: 2630 mm
Dane eksploatacyjne producenta (test)
Przyspieszenia od 0 do 100 km/h: 9,7 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 5,2 l/100km (8)
Zużycie paliwa – miasto: 6,0 l/100km (9)
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 5,5 l/100km (8,5)
Pojemność zbiornika paliwa: 58 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 154
Cena podstawowej wersji – 96 200 zł
Cena testowanego egzemplarza – ponad 148 000 zł