Bezpieczeństwo zaczyna się od kasku – 3M Peltor

Kask rajdowy 3M PeltorJednym z najważniejszych elementów ochrony indywidualnej kierowcy rajdowego jest kask. To on chroni głowę w trakcie tych kilku kluczowych dla ludzkiego mózgu milisekund (dłuższe działanie wysokich przeciążeń niszczy komórki nerwowe). Wybór kasku nie może więc zależeć wyłącznie od ceny czy wzornictwa – najważniejsza jest jakość wykonania.

Głównym zadaniem kasku jest przejęcie maksymalnej dawki energii podczas uderzenia, tak by obniżyć przeciążenie działające na głowę kierowcy. Dlatego najistotniejszym elementem kasku jest skorupa – podczas wypadku siła zderzenia musi się rozłożyć równomiernie po całej jej powierzchni. Najwięksi producenci kasków używają do budowy skorupy specjalnych materiałów: utwardzonego plastiku nazywanego ABS, włókien szklanych, a nawet karbonu. Bardzo ważna jest również wyściółka oraz waga kasku, to od nich zależy komfort użytkowania i samopoczucie kierowcy.

Kaski dedykowane sportom samochodowym zanim zostaną dopuszczone do sprzedaży przechodzą testy, podczas których poddawane są wielokrotnym wstrząsom, uderzeniom, symulacjom wypadków drogowych itp. Oficjalnym kryterium określającym bezpieczeństwo, którym należy się kierować, są uzyskane przez dany produkt homologacje. Najbardziej restrykcyjną normą pomiaru kasków jest norma Snell. Fundacja im. Snella jest organizacją non-profit, która ustanawia standardy bezpieczeństwa i jakości dla kasków oraz prowadzi własne laboratoria zajmujące się badaniami i certyfikacją.

– W naszej ofercie posiadamy kaski marki PeltorTM, które są poddawane szczegółowym testom i spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa. Potwierdzają to przyznane homologacje SNELL SA 2010 i homologacja FIA 8858 -2012 – mówi Marta Kapała z firmy 3M Poland.

Takie normy spełnia również nowy kask Peltortm G79*, którego wytrzymała skorupa wyprodukowana jest z materiału TriComp®-  nowoczesnej mieszaniny włókien kompozytowych (włókna szklanego, poliaramidu oraz włókna węglowego). W środku kask wyłożony jest ognioodpornym materiałem Nomex. Dzięki niewielkiej wadze, 1510 g +/- 50 g, (łącznie z zaczepami do mocowania systemu HANS), zmniejsza napięcie mięśni szyi kierowcy.

Kask 3M Peltor

– We wnętrzu kasku wbudowane są słuchawki z ochronnikiem słuchu. Tłumią hałas zapewniając komfort jazdy ale przede wszystkim usprawniają komunikacje z pilotem. Kask zaopatrzony jest także w umieszczony na regulowanym wysięgniku mikrofon. Posiada on funkcję kompensacji hałasu dzięki czemu  głośne dźwięki otoczenia nie są przenoszone przez mikrofon – dodaje Marta Kapała z 3M Poland.

Istotną zaletą kasku jest również jego kompatybilność z innymi akcesoriami, przydatnymi  podczas rajdów. W ofercie 3M znajdują się także m.in.: interkom rajdowy PeltorTMFMT120 ograniczający do minimum zakłócenia pochodzące od innych urządzeń elektronicznych w samochodzie,  specjalne kable adaptorowe umożliwiające jednoczesne podłączenie kasku do różnego typu radiotelefonów oraz różnego typu zewnętrzne przyciski PTT.