Prototypowe BMW M Z3 V12 – dlaczego powstało?

Pamiętacie informację na temat prototypu BMW Z3 z silnikiem V12? Jeśli nie, to zapraszam tutaj. Niestety podczas pisania owego newsa nie mieliśmy wielu informacji o tym wilku w owczej skórze. Tak się jednak składa, że portal Carscoop wszedł w ich posiadanie.Amerykański serwis udał się na rozmowę do północnoamerykańskiego oddziału BMW. Jak się okazało prototyp został zbudowany w 1999 roku i pokazano go tylko raz – w niemieckiej gazecie Autozeitung. Inżynierowie już na początku wiedzieli, że takie Z3 nie wejdzie do seryjnej produkcji. Powstała tylko jedna sztuka. Po co? BMW chciało udowodnić, że do tego roadstera da się wstawić nawet tak ogromny silnik.

Udało się. Pod maskę niewielkiego Z3 trafił motor montowany w ówczesnych siódemkach czy coupe serii 8. Jego pojemność wynosiła 5.4l, moc 322KM, a moment obrotowy 490Nm. Napęd oczywiście jedynie na tylną oś przenosiła sześciobiegowa skrzynia manualna. Z informacji zawartych w materiale z Autozeitung wynika, że to BMW rozpędzało się do 100km/h w 5.5s i osiągało maksymalnie 263km/h.

Przy okazji artykułu o Z3 V12, Carscoop przypomina o Z3 M. Pod jego maską znalazła się 3.2-litrowa, rzędowa szóstka o mocy… 321KM. Mimo sporej różnicy w ilości cylindrów, te dwa silniki dzielił tylko 1KM. Co ciekawe, wersja M rozpędzała się do 100km/h o 0,2s szybciej. Różnica w wadze między tymi modelami wynosiła zaledwie 7kg.

Ale cóż – wcale nie chodziło tu o wyniki, a jedynie o pokazanie tego, że BMW potrafi wsadzić V12 do niewielkiego roadstera. Szczerze mówiąc to patrząc na to z perspektywy czasu cieszę się, że Z3 V12 nie weszło do seryjnej produkcji. Po prostu jakoś fajniej się newsy o takich rzeczach pisze: ) Szalenie ciekaw jestem o ilu jeszcze projektach nie wiemy. Pozostaje jednak czekać – może BMW znów za jakiś czas uzna, że nadszedł czas podzielenia się z nami informacjami na temat takich rodzynków.

PS. chcecie więcej prototypów? Tutaj znajdziecie kilka.

Via: Carscoop