Załóżmy, że szukasz kompaktowego samochodu plasowanego w segmencie „B”. Wybór jest ciężki, ponieważ reprezentantem w tej klasie dysponuje wielu producentów. Niektórzy skuszą się na Fiata Grande Punto, inni wybiorą Toyotę Yaris, a jeszcze inni udadzą się do salonu Kii po nową Vengę. Nie są to zaskakujące posunięcia, wszakże auta te zostały spopularyzowane na polskim rynku.

A komu z Was choć przez chwilę w głowie zawróciła Honda Jazz? Być może znajdą się jednostki, ale zdecydowana większość nie tylko nie rozważy tej propozycji, ale nawet nie wie o istnieniu takiego modelu. Warto się jednak zastanowić, czy jest to auto godne uwagi. W tym celu dokładnie przyjrzeliśmy się „maluchowi” z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Na początek warto przedstawić kilka podstawowych faktów na temat azjatyckiego MPV. Jazz zadebiutował już w 1981 roku (pierwsza generacja) i był produkowany przez 5 lat wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback.

Honda Jazz rocznik 1982 pierwsza generacja
FOT: Wikipedia

Model ten nie został rynkowym sukcesem. Spowodowało to, że Honda czekała aż 16 lat do 2002 roku z prezentacją następcy, który przyjął się nie tylko lepiej niż poprzednik, ale oferowany był jako 5-drzwiowy hatchback.

Honda Jazz 2002

Obecnie sprzedawana jest Jazz trzeciej generacji. Auto zadebiutowało w 2007 roku podczas targów motoryzacyjnych w Tokio i w 2011 roku doczekało się niewielkiego faceliftingu, obejmującego m.in. nowy grill oraz przemodelowany zderzak.

Nowa Honda Jazz 2011 przód

Do sukcesów Hondy Jazz zaliczamy przede wszystkim fakt, że w 2010 roku została wybrana przez brytyjską firmę Warranty Direct za najbardziej niezawodnego „malucha”. Nie oznacza to jednak, że jest to samochód w stu procentach bezawaryjny. Zdarzały się drobne usterki, takie jak uszkodzona dźwignia hamulca czy nieprawidłowo działająca kurtyna boczna.

Właściciele Hondy Jazz chwalą sobie ją m.in. za bardzo przestronne wnętrze, ogromny bagażnik, ergonomię i dynamikę silników. Narzekać można jedynie na wysokie spalanie i zbyt twarde zawieszenie, które skutecznie zniechęca do podróżowania po dziurawych, polskich drogach.

Jako ciekawostkę warto dodać, że w 2009 roku Honda świętowała wyprodukowanie 500 000 sztuk modelu Jazz.

Honda Jazz dane techniczne (model z 2011 roku):

Honda Jazz 2011 mierzy 3900 mm długości, 1695 mm szerokości i 1525 mm wysokości przy rozstawie osi 2500 mm. Kabina jest w stanie pomieścić nawet pięciu pasażerów i 337 l bagażu. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 42 l.

Auto oferowane jest z dwoma jednostkami napędowymi.

1.2 iVTEC – 90 KM i 114 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Średnie spalanie około 5,3 l i emisja CO2 na poziomie 123 g/km. Egzemplarz wyposażony w taką jednostkę przyspiesza do setki w 12,6 s oraz osiąga prędkość maksymalną 177 km/h.

1.4 iVTEC – 100 KM i 127 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Producent podaje, że motor ten zużywa średnio 5,5 l paliwa na 100 km i emituje 126 g CO2 na km. Sprint od 0-100 km/h trwa tu 11,4 s, natomiast wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na wartości 182 km/h.

Obie jednostki benzynowe mogą współpracować z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

W ofercie dostępny jest także wariant hybrydowy, którego główą zaletą jest niskie spalanie wynoszące 4,5 l na 100 km (połączenie silnika benzynowego 1.3 l i elektrycznego – łącznie 88 KM mocy i maksymalny moment obrotowy 121 Nm).

Za podstawowo wyposażoną Hondę Jazz S 1.2 iVTEC zapłacimy 49.900 zł. Jeśli zdecydujemy się dołożyć dodatkowe 5 000 zł, można stać się właścicielem nieco mocniejszego wariantu wyposażonego w jednostkę 1.4 iVTEC. Najdrożej wyceniono model Jazz Hybrid, który u dilera kosztuje około 70 000 zł.

  • Przemek

    tyle informacji w jednym artykule – mega, może rozpoczniecie taki cykl :)?

  • @Przemek – a zastanowimy się, zastanowimy 😀