Nowe Audi A3 – oficjalne informacje i zdjęcia [GENEWA 2012]

BMW M6 coupe Genewa 2012Ostatnimi czasy jesteśmy dosłownie bombardowani premierami ze strony Audi. O końcu ofensywy nie ma jednak mowy. Koncern postanowił właśnie zaprezentować nową wersję swojego popularnego hatchbacka. Przywitajcie zupełnie nowe, ostrzej zarysowane, Audi A3.

Polityka firmy polegająca na ujednolicaniu wyglądu swoich modeli również tutaj została zaaplikowana. A3 nie różni się więc specjalnie od pozostałej części rodziny. Ba – nieobyci w temacie mogą go nawet nie odróżnić od poprzednika. Tymczasem patrzymy na zupełną nowość.4237mm długości, 1421mm wysokości oraz 1777mm szerokości – właśnie tak w kwestii wymiarów prezentuje się nowe A3. W porównaniu do trzeciej generacji, nie różni się dwoma pierwszymi wartościami. Zostało ono jednak poszerzone o 12mm i ma o 23mm większy rozstaw osi (2601mm).

Tak jak już zostało to napisane, Audi A3 nie wyłamuje się z rodziny modelowej  producenta z Inglostadt. Z przodu umieszczono sześciokątny grill oraz wyraźnie zarysowane reflektory z charakterystycznym wnętrzem. Zmiany z tyłu również nie należą do rewolucyjnych – ograniczyły się one głównie do wstawienia nowych lamp.

Ze względu na jak na razie trzydrzwiowy charakter samochodu, słupek C został wyraźnie pochylony. Oprócz zabrania miejsca nad głową dla pasażerów z tyłu, nadaje to bardziej sportowy i zadziorny charakter. Mimo to, koncern zapewnia o miejscu dla trzech dorosłych na tylnej kanapie.

Zasiadając w środku nie uświadczymy żadnej rewolucji. Kokpit jest bardzo podobny do tego z Audi A1. Nie razi ilością przycisków – wszystko wydaje się być na swoim miejscu. Na samej górze konsoli centralnej umieszczono składany ekran używany do wyświetlania informacji z systemu multimedialnego MMI.

Na początku nowe A3 dostępne będzie z dwoma silnikami benzynowymi i jednym dieslem.

Pierwsze benzynowe 1.4TFSI, ma dostarczać 122KM i 200Nm momentu obrotowego. Setkę na liczniku zobaczymy po 9,3s, a prognozowana prędkość maksymalna to 203km/h. Audi zapewnia jednocześnie o niskim zużyciu paliwa – 5,2l/100km oraz niewielkiej emisji CO2 do atmosfery – 120g/km. Kierowca do dyspozycji będzie mieć sześciobiegową, manualną skrzynię biegów.

Druga benzyna to silnik o pojemności 1.8, mocy 180KM i 250Nm momentu obrotowego. Do 100km/h rozpędza się w 7,2s, a jeśli będziemy trzymać pedał gazu przez dłuższy czas, wskazówka licznika zatrzyma się na 232km/h. W cyklu mieszanym spalanie ma wynieść 5,6l/100km, a emisja CO2 130g/km. Fani ręcznej skrzyni biegów w tym przypadku będą musieli obejść się smakiem, ponieważ ten silnik będzie oferowany jedynie z 7-stopniową przekładnią S-tronic.

Jedynym dieslowskim motorem pod maską A3 będzie jak na razie 2.0TDI o mocy 143KM i 320Nm momentu. Podobno na 100km zużywać ma jedynie 4,1l oleju napędowego. Ten motor wydaje się być całkiem ciekawym rozwiązaniem – również za sprawą przyzwoitego przyspieszenia na poziomie 8,6s do setki i maksymalnej prędkości 216km/h. Tutaj tak samo jak w przypadku 144-konnej benzyny, kierowca będzie operował sześciobiegowym manualem.

Podczas projektowania nowego A3 duży nacisk położono na redukcję wagi. Dzięki szerokiemu wykorzystaniu aluminium i odpowiednio formowanej stali, udało się je odchudzić o 80kg – mówimy tu o egzemplarzu z 1.4TFSI na pokładzie, który ważyć ma 1175kg.

Zawieszenie omawianego A3 to konstrukcja podobna do poprzednika. Z przodu zamontowano kolumny McPhersona z poprzecznymi wahaczami trójkątnymi, a z tyłu postawiono na konstrukcję wielowahaczową. Jeśli zamówimy auto ze sportowym zawieszeniem, samochód będzie niższy o 15mm. W przypadku pakietu S-line – o 25mm. Faktem wartym zaznaczenia przy okazji zawieszenia, jest informacja na temat montażu elektromechanicznego wspomagania kierownicy. Niepobieranie energii podczas jazdy na wprost ma mieć pozytywny wpływ na zużycie paliwa.

Nowe Audi A3 to pierwsze auto z grupy Volkswagena oparte na zupełnie nowej płycie podłogowej MQB, która ma zostać użyta podczas produkcji m.in. Golfa VII. Duże możliwości jej konfiguracji oraz adaptacji w innych modelach mają przyczynić się do spadku kosztu wytworzenia.

Na koniec warto spojrzeć trochę dalej i zobaczyć, co jeszcze przed nami. O ile pierwsze egzemplarze wyposażone będą w napęd jedynie na przednie koła, o tyle za jakiś czas możemy się spodziewać sławnego Quattro. W fazie rozwojowej są również napędy: hybrydowy, na gaz ziemny oraz Audi e-gas.

Notka prasowa od producenta zawiera też informację na temat kolejnego silnika TDI – będzie mieć pojemność 1.6 i na 100km zużyje średnio 3,8l oleju napędowego. Niestety nie podano konkretnej liczby koni mechanicznych. Biorąc jednak pod lupę inne modele Audi, można dojść do wniosku, że prawdopodobnymi liczbami są 90 lub 105KM z małą przewagą tego ostatniego.

Najlepsze ceny – Audi A3 – autosalon24

Via: Unitedpictures