Rosja zatwierdziła najdłuższy tunel podwodny do Alaski pod Cieśniną Beringa

Rosyjski rząd dał zielone światło na ambitny projekt nowego tunelu, który połączy Syberię z Alaską przez podziemny tunel pod Cieśniną Beringa. Warty 65000000000 dolarów projekt za około dziesięć lat będzie najdłuższym tunelem podwodnym na świecie, pokonując 54-kilometrowy Chunnel, który mieści się pod Kanałem La Manche między Wielką Brytanią i Francją.

Długi na 64 mil [103 km] nowy tunel będzie finansowany w ramach partnerstwa publicznego i prywatnego. Tunel zapewni skuteczny sposób na przewożenie 100 mln ton ładunków rocznie oraz umożliwi łatwe przesyłanie energii elektrycznej, dzięki poprowadzeniu linii elektrycznych i światłowodowych. Co więcej, możliwe będzie stworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego z Londynu aż do Nowego Jorku! [pod warunkiem dobudowania łącznie około 6000 kilometrów torów na lądzie).

Propozycja tunelu pod cieśniną Beringa po raz pierwszy pojawiła się wiek temu podczas panowania cara Mikołaja II – do niczego jednak nie doszło z powodu pierwszej wojny światowej i rewolucji rosyjskiej. Idea została reaktywowana po rozpadzie Związku Radzieckiego, ale na jej realizację nie pozwolił tym razem rosyjski krach finansowy w 1998 roku.

Niestety, projekt nie wydaje się być nastawiony na podróże „pasażerów”. Przynajmniej nie teraz, choć w przeszłości były pogłoski o trasie szybkiego ruchu.