Sekretny garaż BMW M, czyli kilka aut, którym nie udało się wejść do seryjnej produkcji [FOT]

bmw 8 series 604 626x382 glo

Ostatnio na motofilmie piszemy sporo o BMW. Premiera 6, „koncepcyjne” M5 i perypetie z nim związane, zdjęcia szpiegowskie M6 i 1-series czy piękna dziewczyna jako pasażerka M3. O tym wszystkim mogliście przeczytać w ciągu ostatnich kilku (kilkunastu) dni. Zatrzymajmy się jednak na trochę dłużej przy prasowej prezentacji nowego M5.

Całe wydarzenie, na które zaproszono dziennikarzy największych gazet, blogów i stron o tematyce motoryzacyjnej nie skończyło się jedynie na przedstawieniu mocniejszej piątki. Obecny szef M, Kay Segler (który na dniach zostanie po raz kolejny szefem Mini), zafundował przybyłym nie lada niespodziankę. Kliknijcie głębiej!Oczywistym jest, że każde marki mają przynajmniej kilka aut, które mimo zaawansowanego planowania i wydanych milionów na rozwój, zostają jedynie, jako „one-off” w sekretnych garażach. Po prostu pewnego dnia dochodzi się do wniosku, że nie ma sensu i projekt ląduje na dłuższy czas (lub na zawsze) na półce.

Tak też jest w M. Dzisiaj chciałbym wam zaprezentować kilka takich właśnie prototypów, które zamiast jeździć, stoją teraz w garażu w Garching (okolice Monachium).

M8-series “Der Bolide”

bmw 8 series 604 626x382 glo
M8 miało być bezpośrednim konkurentem Ferrari. Pod maską zamontowano dwa zespawane ze sobą 3-litrowe silniki z M3. W efekcie powstało V12 o mocy ok. 535KM. Wystarczyło to na osiągnięcie prędkości 100km/h w niewiele ponad 4 sekundy i rozpędzenia się do ponad 320km/h. Aby zrzucić zbędne kilogramy zrezygnowano m.in. z podnoszonych świateł znanych ze zwykłej 8 – jej wersja M ważyła ok. 1450kg. Co ciekawe, M8 było bardzo zaawansowanym projektem i niewiele brakowało, aby weszła do produkcji. Niestety – skończyło się na jednym egzemplarzu stojącym teraz w sekretnym garażu.

X5 Le Mans

bmw 8 series 604 626x382 glo
Wspomniane wcześniej V12 z M8 wylądowało również w pierwszej generacji X5 ochrzczonej później, jako X5 Le Mans. Tutaj jednak wyciśnięto 700KM, dzięki czemu pokonanie okrążenia na Nurburgingu zajęło jedynie 7 minut i 49 sekund. Dla porównania jak dobry jest ten wynik, podam jeszcze czasy Mercedesa SLR-a i Pagani Zondy F. Ten pierwszy zrobił to w 7 minut i 22 sekundy, a Włoszka w 7 minut i 27 sekund. Dzieli je, co prawda trochę, ale dajcie spokój – X5 to SUV. Tylno napędowe Le Mans zostało pokazane jakiś czas temu na salonie we Frankfurcie, ale nigdy nie weszło do seryjnej produkcji.

X5 z jedynie tylnym napędem
bmw 8 series 604 626x382 glo
X5 Le Mans to nie jedyne X5 z tylnym napędem. W planach była też M wersja tego SUV-a z napędzaną tylko jedną osią. Moc pochodziła z 400-konnego V8 prosto z M5 trzeciej generacji. Z silnikiem współpracowała automatyczna skrzynia biegów SMG. Z zewnątrz również dało się zauważyć pewne zmiany – kilka dodatkowych wlotów powietrza na przednim zderzaku odróżniało X5 z tylnym napędem od 4WD. Skoro umieszczono go na tej liście, to łatwo można dojść do wniosku, że nie doszło do rozpoczęcia seryjnej produkcji.

M3 Touring
bmw 8 series 604 626x382 glo
Niewiele brakowało, a tak popularna dziś trójka E46 w wersji kombi miałaby swoją podrasowaną wersję M. Zmiany zaszły w wyglądzie zewnętrznym oraz wewnątrz. Wszystko było zapięte praktycznie na ostatni guzik, ale niestety BMW nie zgodziło się na produkcję. Nie spodziewajmy się też wrócenia do projektu M kombi, ponieważ wspomniany już Kay Segler w jednym z ostatnich wywiadów powiedział, że klienci nie wykazali dużego zainteresowania taką wersją nadwoziową połączoną z mocnym silnikiem (poprzednie M5 Touring stanowiło zaledwie 15% sprzedaży ogólnej M5).

E30 M3 Pickup
bmw 8 series 604 626x382 glo
Jak się okazuje, prima aprilisowy żart BMW w postaci M3 pickup miał swojego poprzednika. E30 w tej wersji nadwozia jednak nigdy nie wyjechało na publiczne drogi, ponieważ nie posiadało homologacji. Używano go jedynie w obrębie zakładu. Powstało też kilka egzemplarzy E30 zbudowanych przez małe firmy w latach 80 w Grecji, jako sposób na wykorzystanie pewnej luki podatkowej.

M3 Compact
bmw 8 series 604 626x382 glo
Niezbyt często spotykany na naszych drogach Compact miał mieć mocniejszego brata od M. Zbudowano dwa egzemplarze – pierwszy z nich wyposażony był w 3-litrowy silnik o mocy 282KM, a drugi w 3.2-litrowy motor, z którego wykrzesano 317KM. BMW planowało wprowadzać je na rynek ostrożnie, ale w ostatniej chwili pomysł zarzucono. Podobno kontynuacją tego małego i mocnego auta jest obecne 1-series M Coupe.

M5 Cabriolet
bmw 8 series 604 626x382 glo
Średniej wielkości sedan miał doczekać się mocnej wersji cabrio. Niestety skończyło się jedynie na projekcie i wyprodukowaniu jednej sztuki. Projekt poszedł w zapomnienie niedługo przed debiutem.

Z3 zaprojektowane przez M
bmw 8 series 604 626x382 glo
Jakiś czas temu M miało swój własny dział projektowy. Jednym z ich zadań było zaprojektowanie prototypu Z3. Nie cechował się on najszczególniejszą urodą, ale był za to niezwykle lekki i zwinny. Jak dobrze jednak wiadomo, wybrano zupełnie inną wersję Z3.

5 Touring z wysokim dachem
bmw 8 series 604 626x382 glo
Ten projekt to jeden z nielicznych, który od początku był budowany z myślą o jedynie pokazaniu umiejętności inżynierów M. Wersja z wysokim dachem miała teoretycznie umożliwić właścicielowi przewóz roweru, motocykla czy innych wyższych przedmiotów. Na pytanie jednego z dziennikarzy na temat możliwości zbudowania takiego czegoś dla zwykłego klienta, padła odpowiedź, że byłoby to strasznie drogie.

Tak oto kończy się wycieczka po udostępnionym dla dziennikarzy garażu z prototypami M. Jestem pewien, że było to niesamowite przeżycie. Ciekawe, jak wygląda część z nowszymi autami lub podobne pomieszczenie, ale np. Mercedesa. Pozostaje nam jedynie czekać na podobną prezentację konkurencji. Tymczasem zapraszam do przejrzenia obszernej galerii poniżęj.

Via: CarAndDriver & Autoblog