Blokada kierownicy + holowanie = gwarantowana przygoda [VIDEO]

ce97805b6b gloHolowanie pojazdu to wbrew pozorom trudna sztuka. Poniższy filmik tylko potwierdza fakt, że nie każdemu było dane posiąść tą magiczną wiedzę. Chyba dawno się tak nie uśmiałem oglądając video z autem. Jak widać ilość zegarków na desce rozdzielczej niekoniecznie świadczy o umiejętnościach prowadzącego.

Przy okazji przypomnę parę zasad holowania. Po pierwsze – przekręćcie kluczyk. Efekty załączenia się blokady kierownicy widzicie na nieszczęsnym filmiku.

Linka holownicza – powinna być cały czas napięta. Inaczej bardzo łatwo się zerwie i zdradliwie (z niezłą siłą) uderzy w któreś z aut.

Następną rzeczą, o której masa kierowców zapomina, to niewłączanie świateł awaryjnych. To podstawowy i dość idiotyczny błąd – jakim cudem inni się dowiedzą gdzie chcecie skręcić? Wystawicie rękę za okno?

Reszta zasad to raczej te, które egzekwują policjanci. Jeśli chcecie przypomnieć sobie, co i jak to odsyłam do Kodeksu Drogowego – konkretnie artykuł 31.

„Art. 31.
1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
1.    prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
2.    pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
3.    w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba, że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
4.    pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
5.    pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
6.    w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny, co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy;
7.    odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.
2. Zabrania się holowania:
1.    pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba, że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
2.    pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
3.    więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
4.    pojazdem z przyczepą (naczepą);
5.    na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.”

  • o kurde, no szkoda auta

  • Robert

    nie wiem jak z tą blokadą, ale u mnie od razu się blokuje jak tylko delikatnie skręcę kierownicą