Peugeot 308 GTi, czyli Golf GTI wannabe w UK

peugeot 308 gti glo

Kiedy mówisz super samochód, widzisz Ferrari F430. Kiedy mówisz limuzyna, masz przed oczami Mercedesa Klasy S. Kiedy zaś mówisz hot hatch, nie ma wątpliwości, chodzi o Volkswagena Golfa GTI. Jest wielu producentów, którzy tworzą specjalne odmiany swoich kompaktowych hatchbacków, chcąc zepchnąć z tronu Volkswagena. Jednym z pretendentów do tytułu w tej klasie jest Peugeot 308 GTi, który wszedł właśnie na rynek brytyjski.

Nazwa to nie wszystko i nie wystarczy dodać silnikowi trochę koni mechanicznych, zamontować ładniejsze felgi oraz zaostrzyć wygląd agresywniejszym zestawem zderzaków, trzeba jeszcze mieć to coś. Już samą nazwą “GTi” Peugeot sugeruje, że chce jedynie aspirować do miana hot hatcha, jednak mała literka “i” zdradza, że jest to nieco słabszy od konkurencji model. Chcąc wejść do królestwa kompaktowych pocisków Francuzi muszą zmierzyć się ze swoimi rodakami (Megane RS), dużo szybszymi samurajami ze wschodu (Civic Type R, Mazda3 MPS), gorącym temperamentem hiszpańskiego Leona Cupry, przepotężnym Focusem RS oraz ikoną tego segmentu, Golfem GTI.

Niestety to właśnie Peugeot wypada najsłabiej wśród tych propozycji. Benzynowy silnik 1.6 THP został podrasowany do 200 koni mechanicznych i zaprzęgnięty do pracy z sześciobiegową skrzynią, ale mimo tego nie powala osiągami. Pierwsza setka w 7.7-sekundy, prędkość maksymalna 225 kilometrów na godzinę. Potencjalnego nabywcę cieszyć może jedynie spalanie, które wynosi niecałe 7 litrów na 100 kilometrów. Francuzi dodali 308 kilka sportowych detali, jak np. 18-calowe felgi z lekkich stopów, dyskretny dyfuzor czy dwie chromowane końcówki układu wydechowego. Jednak nie da się ukryć, 308 GTi jest zdecydowanie najmniej interesującym hot hatchem. Za kupnem tego auta przemawiać może jedynie cena, w Wielkiej Brytanii, gdzie model ten wszedł właśnie na rynek, trzeba zapłacić 21.995 funtów, podczas gdy pięciodrzwiowy Golf GTI kosztuje tam aż 24.880 funtów.

“Jeśli nie widać różnicy to po co przepłacać” – a jeżeli różnica jest bardzo wyraźna?

Via: Carscoop

  • jaca

    Trochę chyba zostało namieszane w tym artykule. Focus RS to nie konkurencja dla Golfa GTI tylko eRki, Mazdy 3 MPS tez bym w to nie mieszał, to samo mozna powiedzieć o Leonie Cupra. 308 GTi to konkurencja dla sportowych kompaktów, owszem, ale dla takich nieco mniej ekstremalnych typu Golf GTI. Focus ST albo Megane GT. Tu różnice w mocy są niewielkie, auta prezentują mniej wiecej ten sam poziom więc nowy Peugeot smiało może tam rywalizować.