Alians Renault-Nissan i Daimler AG łączą siły

daimlerrrenault nissan 0 gloAlians Renault-Nissan i Daimler AG ogłosiły dziś rozpoczęcie szeroko zakrojonej strategicznej współpracy, która pozwoli obu grupom na szybkie uzyskanie korzyści z szeregu konkretnych projektów oraz wymianę najlepszych praktyk. Obie grupy zapowiedziały również krzyżowe objęcie swoich akcji. Alians Renault-Nissan obejmie 3,1% akcji Daimlera, natomiast Daimler 3,1% akcji Renault oraz 3,1% akcji Nissana.

Po intensywnych rozmowach podjęto decyzję o natychmiastowym rozpoczęciu szeregu projektów. Postanowiono m.in., że następca obecnego smarta fortwo, nowy czteromiejscowy model smart i przyszłe Renault Twingo będą produkowane w oparciu o wspólnie opracowane podstawowe elementy konstrukcyjne. Samochody będą różnić się między sobą designem. Podstawową cechą nowego rozwiązania konstrukcyjnego będzie napęd tylny, przejęty z obecnych modeli smart. Pierwsze wspólnie opracowane modele wejdą do sprzedaży w 2013 r. Zakład w Hambach, wytwarzający obecnie smarty, będzie produkował wersje 2-osobowe, a fabryka Renault w Novo Mesto, w Słowenii – wersje 4-osobowe. W momencie wprowadzenia ich na rynek modele te będą dostępne w wersji elektrycznej.

– Daimler i Alians Renault-Nissan dołożą wspólnych starań, aby stworzyć solidny fundament pod udaną i głęboką współpracę o strategicznym znaczeniu, opartą na szeregu konkretnych i atrakcyjnych projektów. Nasze umiejętności doskonale się uzupełniają. Od tej chwili na dobre podnosimy naszą konkurencyjność w segmencie małych oraz kompaktowych samochodów i zmniejszamy emisję CO2. Wiemy, że możemy projektować odmienne produkty dla każdej z marek w oparciu o wspólne elementy konstrukcyjne i podzespoły. Nie będzie to miało żadnego wpływu na tożsamość naszych marek – mówi Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i dyrektor Mercedes-Benz Cars.

Współpraca w zakresie zespołów napędowych będzie ukierunkowana na wspólne opracowanie silników wysokoprężnych i benzynowych wyróżniających się niskim zużyciem paliwa. Alians Renault-Nissan dostarczy Daimlerowi 3- i 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, zaadaptowane i zmodyfikowane z uwzględnieniem specyfiki konstrukcyjnej samochodów Mercedesa. Będzie to współpraca korzystna dla obu stron. Daimler będzie mógł wykorzystać silniki Aliansu Renault-Nissan i zwiększyć możliwości sprzedaży swojej przyszłej gamy kompaktowych samochodów, zapewniając z drugiej strony Aliansowi Renault-Nissan lepsze wykorzystanie mocy produkcyjnych.

Daimler dostarczy Infiniti silniki wysokoprężne i benzynowe, montowane w jego obecnej gamie 4- i 6-cylindrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne. Również i w tym zakresie współpraca będzie korzystna dla obu stron. Marka Infiniti będzie mogła stosować silniki Daimlera, a Daimler lepiej wykorzysta swoje moce produkcyjne. Daimler, Renault i Nissan będą również współpracowały w zakresie projektów przyszłych silników wysokoprężnych i benzynowych. Decyzje o wyborze zakładów produkcyjnych zostaną podjęte później w celu zapewnienia równomiernego rozłożenia produkcji pomiędzy fabryki każdego z partnerów. Przyjęte rozwiązania techniczne umożliwią zachowanie odrębnej tożsamości marki i produktów każdej ze stron porozumienia, a jednocześnie zapewnią konkurencyjny poziom kosztów. Części nieistotne z punktu widzenia tożsamości marki zostaną objęte standaryzacją, co umożliwi wygenerowanie znacznych oszczędności. Każda marka będzie natomiast wykorzystywała swoje własne rozwiązania technologiczne, zgodne z jej kryteriami. Jednym z głównych celów jest podniesienie konkurencyjności partnerów dzięki efektowi skali i podzieleniu się kosztami prac rozwojowych.

Producenci podjęli również decyzję o nawiązaniu ścisłej współpracy w dziedzinie lekkich samochodów dostawczych. Począwszy od 2012 r., Mercedes-Benz Vans poszerzy swoją gamę lekkich samochodów dostawczych o nowy model małego pojazdu użytkowego. Zastosowane w nim rozwiązania technologiczne dostarczy Renault. Samochód ten będzie produkowany w zakładzie Renault w Maubeuge. Obie strony ponownie skorzystają dzięki efektowi skali, lepszemu wykorzystaniu mocy produkcyjnych, podziałowi nakładów inwestycyjnych, a co za tym idzie optymalizacji kosztów. Partnerzy będą również wykorzystywali niektóre komponenty zespołów napędowych w celu poszerzenia oferty samochodów dostawczych średniej wielkości oraz zwiększenia sprzedaży. Chodzi zwłaszcza o małolitrażowy silnik wysokoprężny i skrzynie biegów dostarczane przez Renault Daimlerowi do jego nowego modelu średniej wielkości – Mercedesa Vito. Ten nowy mały silnik pozwoli na zwiększenie sprzedaży marki Mercedes-Benz i zapewni optymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych Renau.

– Alians Renault-Nissan udowodnił swoją zdolność do partnerskiej współpracy. Doświadczenie to ma dziś zasadnicze znaczenie w świecie motoryzacji, a w przyszłości będzie jeszcze ważniejsze. Ogłoszone dziś porozumienie pozwoli nam na poszerzenie strategicznej współpracy i wygenerowanie trwałej wartości dla Aliansu Renault-Nissan i Daimlera. Razem będziemy mogli poszerzyć naszą ofertę produktową, zoptymalizować wykorzystanie dostępnych zasobów i opracować innowacyjne technologie niezbędne na okres najbliższych dziesięciu lat – mówi Carlos Ghosn, prezes – dyrektor generalny Aliansu Renault-Nissan.

Strategiczna współpraca, będąca następstwem powyższych operacji, będzie pilotowana przez spółkę Renault-Nissan B. V. (z ramienia Aliansu Renault-Nissan) oraz przez Daimlera – za pośrednictwem komitetu ds. współpracy, w którym będą zasiadali przedstawiciele obu stron. Będzie on działał pod wspólnym przewodnictwem Carlosa Ghosna i Dietera Zetsche, z udziałem kadry kierowniczej reprezentującej wszystkich trzech partnerów. Obydwie grupy mają zamiar wypracować ramy dla długoterminowego współdziałania, pozwalające w przyszłości na ścisłą współpracę pomiędzy spółkami Renault, Nissan i Daimler w nowych dziedzinach. Po podpisaniu porozumienia o strategicznej współpracy i wdrożeniu pierwszych większych projektów, każdy producent dokona analizy dalszych możliwości, a w szczególności możliwości wymiany w przyszłości podzespołów pomiędzy gamą Infiniti i Mercedes-Benz oraz regionalnej współpracy pomiędzy Nissanem, Infiniti i Daimlerem na rynkach Stanów Zjednoczonych, Chin i Japonii. Dodatkowo Renault, Nissan i Daimler będą poszukiwać możliwości wspólnego rozwijania technologii związanych z produkcją pojazdów o napędzie elektrycznym i akumulatorów.

Via: Renault, Mototarget