Barrichello wygrywa, punkt dla Kubicy

rubens barrichello5Rubens Barrichello, który startował z trzeciego pola wygrał Grand Prix Europy. To było dziesiąte zwycięstwo Brazylijczyka w Formule 1. Lewis Hamilton, który był faworytem tego wyścigu musiał się zadowolić drugim miejscem.

Kimi Raikkonen znów pokazał dobrą formę meldując się na trzeciej pozycji. Czwarty był Kovalainen kończąc wyścig pod sporą presją ze strony Rosberga. Na kolejnych pozycjach znaleźli się Alonso i Button. Robert Kubica zamknął ósemkę zdobywając tym samym jeden punkt.

Po starcie w pierwszym zakręcie Hamilton był przed Kovalainenam, Barrichello, Raikkonenem, Vettelem, Rosbergiem, Alonso i Buttonem. Trulli minął Grosjeana, a Heidfeld Kubicę. Do boksów zjechali od razu Glock, Grosjean i Buemi. Ich bolidy ucierpiały już na pierwszym okrążeniu. Barrichello już po pierwszym kółku tracił do Hamiltona 3.4s, a do Kovalainena 1.5. Kubica jechał zaledwie 0.5s za Heidfeldem. Badoer już miał pierwsze problemy obracając się w jednym zakrętów.

Na piątym okrążeniu Kubica minął Heidfelda, a do Niemca zaczął się również dobierać Sutil. Na siódmym kółku Hamilton jako pierwszy zszedł poniżej 1:40 na okrążeniu. Natomiast na dziewiątym okrążeniu Grosjean obrócił się w jednym z zakrętów. Kovalainen cały czas starał się odjechać od Barrichello, natomiast Kubica był 0.9s za Buttonem.

Zespół poinformował Rubensa Barrichello, aby ten przyśpieszył, kiedy Kovalainen zjedzie do boksów. Na 16 okrążeniu do boksu zjechał Lewis Hamilton. Otrzymał kolejny etap super miękkich opon . Postój Brytyjczyka trwał 9.4s i na tor powrócił na szóstym miejscu za Alonso. Do boksów zjechali również Vettel i Kubica. Vettel miał problem przy tankowaniu i Niemiec na kolejnym okrążeniu ponownie musiał zjechać do boksu. Na siedemnastym okrążeniu również Kovalainen odwiedził swój boks i dostał kolejne super miękkie opony. Na osiemnastym kółku Barrichello został liderem wyścigu. Robert Kubica był trzynasty.

Na 20 okrążeniu Raikkonen opuścił drugą pozycję zjeżdżając po kolejny zestaw super miękkich opon. Również Button pojawił się na pit lane. Button powrócił jako dziewiąty za Sutilem. Barrichello też odwiedził swoich mechaników. Brazylijczyk otrzymał opony z twardszej mieszanki. Postój trwał 9 sekund. Po pit stopach Barrichello minął Kovalainena. W boksach pojawili się też Rosberg i Webber.

Na 21 okrążeniu Lewis Hamilton wrócił na prowadzenie. Miał 3.2s przewagi nad Barrichello i 7.6 nad Kovalainenem. Dwa okrążenia później Hamilton dostał informację, aby oszczędzał tylne opony i hamulce ze względu na wzrastająca temperaturę. Na 24 kółku pojawił się dym wydobywający się z bolidu Vettela. Niemiec zakończył dalszą rywalizację. Na następnym okrążeniu Buemi zaliczył swój pierwszy postój. Sutil zaczął przyciskać Polaka, był za Kubicą zaledwie 0.6s.

Na 29 okrążeniu Badoer i Grosjean zjechali do boksów. Przy wyjeździe Grosjean minął Włocha. Prowadził Hamilton przed Barrichello, Kovalainenem, Raikkonenem, Rosbergiem, Alonso, Webberem, i Fisichellą, który jeszcze nie odwiedził swoich mechaników. Natomiast Nakajima zjechał na swój pierwszy postój. W tym momencie Kubica miał trzy sekundy przed sobą Buttona. Po zjeździe Nakajimy Polak przyśpieszył uzyskując swoje najlepsze okrążenie, a tym samym oddalając się od Sutila. Na 32 okrążeniu boksy odwiedził Fisichella. Natomiast Badoer dostał karę driver-though za wyjechanie za biała linię po wyjeździe z pit lane.

Po 36 okrążeniach Barrichello sporo odrobił do Hamiltona. Tracił do niego już tylko 3.6 s. Button jadący na ósmej pozycji zaczął przyciskać Webbera , który miał tylko 0.7s przewagi.

Na 37 okrążeniu Hamilton zjechał do boksów. Otrzymał opony z twardszej mieszanki. Miał długi postój 13.4s. Powrócił na tor za Rosbergiem. Barrichello miał teraz przed sobą wolny tor, a zespół popędzał Brazylijczyka. Dwa kółka później postój zaliczył Kovalainen, a Barrichello zaliczył kolejne najszybsze okrążenie. Sutil po raz drugi w wyścigu pojawił się u swoich mechaników. Nakajima przebił oponę na 40 kółku, która następnie zsunęła się z felgi i wolnym tempem starał się dojechać do boksu. W tym czasie Barrichello zjechał do boksu. Otrzymał opony z super miękkiej mieszanki, postój trwał 6.8 s i na tor powrócił przed Hamiltonem. 41 okrążenie to zjazd na Kubicy na pit lane.

Szesnaście okrążeń przed metą strata Hamiltona do Barrichello wyniosła sześć sekund. Na 43 okrążeniu Alonso zjechał do boksów na swój ostatni postój, ten sam manewr wykonał Button i Grosjean. Na następnym kółku Rosberg i Webber zjechali po świeże opony. Webber powrócił na tor za Buttonem i Kubicą.

Po serii pit stopów (każdy z czołówki zaliczył już po dwa postoje), kolejność wyglądała następująco: Barrichello, Hamilton, Raikkonen, Kovalainen, Rosberg, Alonso, Button i Kubica. Do mety pozostało dwanaście okrążeń, przez które kolejnośc tej ósemki nie uległa już zmianie. Co prawda Rosberg próbował atakować Kovalainena, a Button Alonso, ale bezskutecznie.

 1.  Barrichello   Brawn-Mercedes        (B)  1h35:51.289
 2.  Hamilton      McLaren-Mercedes      (B)  +     2.358
 3.  Raikkonen     Ferrari               (B)  +    15.994
 4.  Kovalainen    McLaren-Mercedes      (B)  +    20.032
 5.  Rosberg       Williams-Toyota       (B)  +    20.870
 6.  Alonso        Renault               (B)  +    27.744
 7.  Button        Brawn-Mercedes        (B)  +    34.913
 8.  Kubica        BMW Sauber            (B)  +    36.667
 9.  Webber        Red Bull-Renault      (B)  +    44.910
10.  Sutil         Force India-Mercedes  (B)  +    47.935
11.  Heidfeld      BMW Sauber            (B)  +    48.822
12.  Fisichella    Force India-Mercedes  (B)  +  1:03.614
13.  Trulli        Toyota                (B)  +  1:04.527
14.  Glock         Toyota                (B)  +  1:26.519
15.  Grosjean      Renault               (B)  +  1:31.774
16.  Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari    (B)  +     1 lap
17.  Badoer        Ferrari               (B)  +     1 lap
18.  Nakajima      Williams-Toyota       (B)  +    3 laps

Źródło: Wrumwrum.pl