Testujemy: Toyota Land Cruiser V8

toyota land cruiser v8 45 d4d 286km prestige 16glowneW jubileuszowym, dwusetnym teście zaprezentuje Państwu wyjątkowy samochód, a jest nim najnowsza Toyota Land Cruiser V8 serii 200. Auto wyposażone jest w wysokoprężną, widlastą V8 o pojemności 4,5 litrów i mocy 286KM. A więc zapraszam do lektury.

Potężna w każdym calu
Land Cruiser V8, a dokładnie mówiąc seria 200, jak przystało na auto tej klasy jest ogromna i potężna z każdej strony. Z przodu spoglądają na nas kwadratowe, duże reflektory, które są połączone z chromowaną atrapą silnika, na której umieszczono sporej wielkości znaczek japońskiej marki. Z boku, widzimy prawie pięciometrowe nadwozie osadzone na osiemnastocalowych kołach o rozmiarze 285/60 i wysokości nadwozia ponad 190cm. Tył to przede wszystkim olbrzymich rozmiarów lampy, które łączy wielki napis Land Cruiser na chromowanej listwie. Całość jest zwartą i mogącą się podobać sylwetką auta terenowego.

Ocena stylistyki: 5

Komfortowo i luksusowo
Jak przystało na luksusowy i bardzo drogi samochód, wnętrze V8 jest też najwyższej jakości. Skóra, którą obszyto wszystkie miejsca jest przyjemna i bardzo miła w dotyku. Podobnie jest z plastikami, które są bardzo dobrze spasowane i co najważniejsze nie trzeszczą nawet podczas jazdy po nieutwardzonych drogach. Przednie fotele są bardzo dobrze wyprofilowane i zapewniają wysoki komfort podróżowania niezależnie od dystansu jaki mamy do pokonania. Podobnie jest z tyłu, gdzie wygodnie zasiądzie nawet trójka dorosłych, wysokich osób. Przestrzeni na nogi jak i nad głowami na pewno nikomu nie zabraknie. Grzechem będzie stwierdzenie, że w V8 jest ciasno! Bez problemu znajdziemy też miejsce na wszystkie bagaże. Do dyspozycji mamy aż 655 litrów całkowicie płaskiej przestrzeni bagażowej. Jednak, gdyby było za mało, to możemy ją powiększyć do gigantycznej przestrzeni aż 2320 litrów.
Spójrzmy na deskę rozdzielczą. Konsola środkowa to przede wszystkim umiejscowiony na samej górze siedmiocalowy ekran, obsługujący czterostrefową klimatyzację, radio oraz nawigację. Niżej, usytuowano kilka najpotrzebniejszych przycisków oraz radio CD/MP3. Zegary umieszczone są w dwóch oddzielnych tubach, które oddziela wyświetlacz komputera pokładowego. Wszystko jest czytelne i przejrzyste o każdej porze dnia i nocy, a w dodatku nastrojowo podświetlone na biały kolor.

Ocena wnętrza: 5

Najmocniejszy diesel w ofercie
Pod maską prezentowanej dziś Toyoty znajduje się, bardzo mocny silnik wysokoprężny Common Rail o pojemności 4461 ccm i mocy 286KM. Jednostka napędowa dysponuje bardzo potężnym momentem obrotowym wynoszącym aż 650Nm, a dostępnym w szerokim zakresie obrotów od 1600-2800 obr./min. Dzięki temu, rozpędzenie się do pierwszej setki zajmuje tylko 8,2 sekundy i maksymalnie osiągniemy 210km/h, bo elastyczność jest bardzo mocnym punktem tego silnika. Napęd przekazywany jest stale na obie osie za pośrednictwem automatycznej, sześciobiegowej skrzyni biegów. Oprócz tego, kierowca ma możliwość wyboru trybu pracy napędu: H4 jest to tryb szosowy oraz L4, który pomoże podczas jazdy terenowej. Możliwości terenowe mimo 2,5 tonowej masy auta, należą do bardzo dobrych i V8-ki nie zatrzyma byle jaki teren, dlatego bez wahania można nim wjechać w nieznane. Parametry do jazdy w terenie są tak imponujące, jak i sam wygląd samochodu. Maksymalny przechył auta wynosi 44 stopni, zaś zdolność pokonywania wzniesień 45 stopni. Dodatkowo auto dysponuje kątem natarcia równym 32 stopnie, kątem zejścia 24 stopnie i kątem rampowym wynoszącym 25 stopni, oprócz tego możemy wjechać w wodę nie przekraczającą aż 700 milimetrów. Układ kierowniczy jest bardzo przyjazny dla kierowcy i nie sprawia najmniejszego problemu podczas prowadzenia tego kolosa na szosie lub w terenie. Podobnie jest z zawieszeniem, które zestrojone jest miękko i komfortowo, choć podczas jazdy w zakrętach, przy tak dużym nadwoziu odczujemy niewielkie przechyły, które dają nutkę niepewności dla osoby kierującej nim. Pamiętajmy, jednak że autko ma zapewnić komfort i luksusowe warunki podróżowania nawet podczas zjechania z utwardzonej drogi.
Czy duże auto musi dużo spalać? Różnie z tym bywało w testowanym modelu. Ja, przy spokojnej jeździe osiągnąłem bardzo przyzwoity wynik, który wyniósł 12,7 litrów oleju napędowego, które zużyjemy na każde 100 km. Przy takim spalaniu na 93 litrowym baku, możemy przejechać 732 kilometrów bez tankowania. W mieście spalanie oscyluje w granicach 13,5 litrów co i tak trzeba uznać za bardzo dobry wynik.

Ocena silnika: 5

Auto z klasą
Toyota Land Cruiser serii 200 z wysokoprężnym silnikiem V8 jest bardzo ciekawą propozycją dla osób lubiących potężnych rozmiarów auta z napędem na cztery koła, a cena zakupu stoi na drugorzędnym planie. Za sporą gotówkę dostajemy komfortowy i bardzo wygodny samochód, który zapewnia pełen luksus podróżowania w różnych warunkach drogowych.

Ocena końcowa: 5

Plusy
+ Dynamiczny i mocny silnik
+ Niezbyt duży apetyt na paliwo
+ Przestronne wnętrze
+ Potężny bagażnik
+ Rewelacyjny system muzyczny

Minusy
– Spore rozmiary powodują kłopoty z parkowaniem w mieście
– Cena zakupu

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 4461 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 286 KM przy 3600 obr./min
Moment obr.: 650 Nm przy 1600-2800 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa automatyczna
Napęd: 4×4
0-100km/h: 8,2 sek.
Vmaks: 210 km/h
Zużycie paliwa: 12,0/9,1/10,7 [13,5/9,8/12,7 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany] Pojemność baku: 93 litrów
Teoretyczny zasięg: 732 kilometrów
Wymiary: 4950/1970/1910 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 2580 kg
Ładowność: 720 kg
Pojemność bagażnika: 655/[2320] l [po rozłożeniu siedzeń] Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja Prestige
dodatkowe wyposażenie:
lakier metalik (+ 5 000 zł ), Pakiet Audio JBL, 11 głośników, wzmacniacz 440 W (+ 5 500 zł)

Cena: 363 000 zł [wersja Prestige] 373 500 zł [wersja testowana]

Źródło: Artykuł powstał we współpracy z Arturem Ławnikiem (dziennikarz MotoFilm, Autotesty)