Testujemy: Peugeot 107 1.0 68KM Trendy 2009

peugeot 107 5d 10 68km trendy fl 01glowneW tym roku najmniejszy z Peugeotów czyli 107, przeszedł mały facelifting. Właściwie ten model, w wersji wyposażeniowej Trendy, z silnikiem benzynowym 1,0 otrzymaliśmy do testów, sprawdzimy więc, jak to wszystko wygląda.

Życiorys
Peugeot 107 zadebiutował w polskich salonach pod koniec 2005 roku i od samego początku dostępny jest z dwoma silnikami. Benzynowym 1,0 o mocy 68KM i oszczędnym dieslem 1,4 54KM. Klient do wyboru ma dwa rodzaje nadwozia: trzydrzwiowe i pięciodrzwiowe. Na początku tego roku „107-ką” została poddana małym upiększeniom.

Po faceliftingu
Najmniejszy lwiaczek upodobnił się do większych swoich braci. Szczególnie jest to widoczne z przodu, gdzie 107 dostała sporych rozmiarów atrapę z chromowaną listwą. Można powiedzieć, że małe lwiątko sympatycznie uśmiecha się do nas. Linia boczna w ogóle nie uległa zmianie, podobnie jest z tyłu, gdzie najbardziej charakterystycznym elementem jest unoszona szyba zamiast klapy bagażnika.

Ocena stylistyki: 4+

Mały, a jakże komfortowy
Wnętrze najmniejszego „lwiątka” oferuje sporo przestrzeni dla czwórki dorosłych osób. Do ich dyspozycji oddano, dwa wygodne i nareszcie dobrze wyprofilowane przednie fotele posiadające minimalne trzymanie boczne. Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem nawet dla bardzo wysokich osób. Kanapa mimo płaskiego oparcia, zapewnia komfortowe podróżowanie niezależnie od długości trasy. Bagażnik przeznaczony jest typowo na miejskie zakupy i posiada pojemność równą 130 litrów, do którego nie zapakujemy zbyt dużo walizek, ale na siatki z zakupami, wręcz idealny.
Deska rozdzielcza została zaprojektowana, tak aby nie tylko podobała się kierującemu, ale również była dziecinnie prosta w obsłudze. I właśnie tak jest. Konsola środkowa to wbudowane radio CD/MP3 oraz niżej usytuowane przełączniki obsługujące nawiew, który niestety nie został wyposażony w klimatyzację. Wszystko jest zaprojektowane z polotem i każdemu przypada do gustu. Zegary, a konkretnie jeden olbrzymiej wielkości jest czytelny i przejrzysty o każdej porze dnia. Mój testowy egzemplarz został doposażony w ciekawie usytuowany obrotomierz, który stylistyką przypomina główny zegar.
Na koniec pora wspomnieć o jakości wykorzystanych materiałów i plastików. Materiały są bardzo dobrej jakości oraz miłe w dotyku. Trochę gorzej jest z plastikami, które mimo bardzo dobrego spasowania, powinny być milsze w dotyku.

Ocena wnętrza: 4+

Idealny do miasta
Pod małą maską, kryje się małolitrażowy silnik benzynowy o pojemności 998 ccm i mocy 68 KM. Dzięki niewielkiej wadze 895 kilogramów, samochód osiąga pierwszą setkę po 13,7 sekundach i maksymalnie rozpędzimy go do 157 km/h. Jak na auto przeznaczone do jazdy głównie po zatłoczonych ulicach miast, osiągi nie budzą zastrzeżeń. Moment obrotowy, który wynosi równe 93Nm jest osiągalny przy 3600 obr./min. Takie parametry zapewniają niezłą elastyczność w mieście, ale niestety gorzej jest podczas jazdy pozamiejskiej. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem manualnej, pięciobiegowej skrzyni biegów, której poszczególne biegi wędrują bez większych przeszkód na swoje miejsce.
Układ kierowniczy jest bardzo dobrze dobrany do miejskiego charakteru auta i zawsze wspomaga kierowcę, w trudnych manewrach parkingowych. Podobnie jest z zawieszeniem, które zestrojone, zostało tak aby zapewnić komfort i wygodę w podróży. Peugeot 107 trzyma się pewnie drogi nawet podczas szybszej jazdy po ciasnych zakrętach. Jedynie bardzo mocny wiatr jest go wstanie wyprowadzić, z równowagi.
Jak przystało na małe miejskie autko, zużycie paliwa również do dużych nie należy, bo i 107 średnio potrzebuje tylko 5,1 litrów benzyny bezołowiowej na sto kilometrów. W mieście, spalanie oscyluje w granicach 6,0 litrów. Dzięki temu, na pełnym baku możemy przejechać około 670 kilometrów bez wizyty na stacji paliw.

Ocena silnika: 4+

Może zbyt drogi, ale…
… moim zdaniem powinniśmy zastanowić się nad zakupem prezentowanego dziś Peugeota 107, bo jest tego wart. Testowana odmiana to wydatek rzędu 40 950 zł za samochód, który jest przestronny, mimo niezbyt dużych rozmiarów, oszczędny choć z benzynowym silnikiem, a w dodatku o bardzo sympatycznej stylistyce nadwozia, która niejednej osobie przypadła do gustu. Wybór i tak pozostawiam Państwu.

Ocena końcowa: 4+

Plusy
+ Niewielkie spalanie
+ Sympatyczna stylistyka nadwozia
+ Idealny na zatłoczone ulice miast
+ Przestronne wnętrze
+ Trzymanie boczne foteli

Minusy
– Cena
– Brak klimatyzacji

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 998 ccm benzynowy
Moc: 68 KM przy 6000 obr./min
Moment obr.: 93 Nm przy 3600 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 13,7 sek.
Vmaks: 157 km/h
Zużycie paliwa: 5,5/4,1/4,6 [6,0/4,6/5,1 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany] Pojemność baku: 35 litrów
Teoretyczny zasięg: 686 kilometrów
Wymiary: 3430/1655/1470 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 895 kg
Ładowność: 285 kg
Pojemność bagażnika: 130/[712] l [po rozłożeniu siedzeń] Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/4

Wyposażenie: wersja Trendy
Dodatkowe wyposażenie:
Lakier metalizowany (+ 1 300 zł), Obrotomierz (+ 250 zł), Radioodtwarzacz CD/MP3 (+ 1 400 zł)

Cena: 38 000 zł [wersja Trendy] 40 950 zł [wersja testowana]
(Zdjęcia): Marcin Ławnik

Źródło: Artykuł powstał we współpracy z Arturem Ławnikiem i Marcinem Ławnikiem (dziennikarze MotoFilm, Autotesty)