Volvo XC60 2.4 D5 185KM Summum – test

volvo xc60 24d5 185km summun automat 19glownePrzestronne, komfortowe, bogato wyposażone z mocnym silnikiem dieslowskim pod maską, to najmłodsze dziecko szwedzkiego koncernu Volvo.

Właśnie dziś, chciałbym zaprezentować Państwu, najnowsze nowinki techniczne zapakowane w piękne i smukłe nadwozie XC60, najmniejszego SUV-a.

Szwedzki amant
Volvo XC60 jest, jak szwedzki amant, bardzo przystojny. Z przodu spogląda podwójnymi, pięknymi oczyma o smukłym kształcie. Linia boczna, ukazuje zgrabne i ciekawie zaprojektowane nadwozie o pięknych przetłoczeniach. Tył, to przede wszystkim, jak już zdążyło nas Volvo przyzwyczaić, sporych rozmiarów tylne lampy, które tutaj są zbudowane w technologii LED. Wszystko jest idealnie przemyślane, a w dodatku wygląd zewnętrzny urzeka wszystkich spoglądających na Volvo XC60.

Ocena stylistyki: 5

Luksusowo i komfortowo
Środek prezentowanego XC60 oferuje nam pełen luksus i bardzo wysoki komfort podróży. Z przodu do dyspozycji mamy dwa bardzo wygodne i dobrze wyprofilowane fotele. Podobnie ma się sytuacja z tyłu, gdzie komfortowo usiądzie nawet trójka dorosłych osób. Miejsca jest wystarczająco dużo, aby nikt nie narzekał na jego brak. Podobnie jest z bagażnikiem. Do dyspozycji mamy 495 litrów całkowicie płaskiej podłogi, którą możemy zagospodarować w dowolny sposób.
Deska rozdzielcza jest typowa dla Volvo. Wszystko jest uporządkowane i w każdym calu przemyślane. Obsługa jest dziecinnie prosta i niesamowicie intuicyjna. Po prostu, tak powinno być. Zegary są przejrzyste i bardzo pięknie podświetlone na biały kolor, który koi nawet najbardziej zmęczone oczy.
Spójrzmy teraz na jakość materiałów i plastików, wykorzystanych we wnętrzu testowanego Volvo XC60. Skórzana tapicerka jest najlepszej jakości i nie budzi zastrzeżeń. Jej jasny kolor umila podróżowanie nawet na bardzo dalekich trasach. Plastiki mimo niezbyt miękkiej struktury są bardzo dobrze spasowane i miłe w dotyku.

Ocena wnętrza: 4+

185 koni w dieslu
Pod maską testowanego Volvo XC60 znajduję się wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 2,4 i mocy 185KM. Silnik ten zbudowany jest w nowoczesnej technologii Common Rail o rzędowej strukturze cylindrów. Kierowca, oprócz sporej mocy, ma do dyspozycji aż 400Nm momentu obrotowego, dostępnego w szerokim zakresie (2000-2750obr./min.). Połączenie, tych dwóch parametrów zapewnia, ważącemu 1827kg przyśpieszenie do pierwszych 100km/h w niecałe 10 sekund i maksymalnie możemy rozpędzić prezentowaną XC60 do równych 200km/h. Oprócz tego, automatyczna, sześciobiegowa skrzynia biegów zapewnia bardzo elastyczne i szybkie przyśpieszanie, niemalże w każdej sytuacji na drodze.
Prezentowane Volvo XC60, zostało wyposażone w opcjonalny system regulacji zawieszenia. Do wyboru mamy trzy rodzaje: Comfort, Sport i Advanced. Pierwszy, zapewnia wszystkim pasażerom wygodne i komfortowe podróżowanie nawet po niezbyt dobrej jakości drodze. Jednak, wadą tego ustawienia jest mało stabilne i przechylające się nadwozie przy ostrzej pokonywanych zakrętach. Sport, utwardza nastawy zawieszenia powodując poprawienie własności jezdnych XC60. Ten tryb w szczególności przydaje się podczas szybszej jazdy po autostradach. Ostatnia opcja Advanced, przeznaczona jest do jazdy po nieutwardzonych drogach, na których nie liczy się prędkość, a wolna i spokojna jazda pozwalająca na relaks wśród zieleni.
Układ kierowniczy został idealnie dopasowany do charakteru auta. Nie budzi żadnych zastrzeżeń i bez zastanowienia wykonuje polecenia wydane przez kierowcę.
A teraz pora na koszty. Dieslowska jednostka napędowa, jak przystało na nowoczesny silnik nie potrzebuje zbyt dużej ilości paliwa. Podczas całego testu prezentowane Volvo XC60, zużywało 8,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Dzięki temu, na pełnym 70-cio litrowym baku, mamy możliwość przejechania około 786 kilometrów bez zjeżdżania na stację. Spalanie wzrasta w mieście i wynosiło 11,5 litrów, choć i tak jak na stado 185 koni jest bardzo dobrym wynikiem.

Ocena silnika: 4+

Drogo, ale warto się zastanowić
Volvo XC60 z wysokoprężnym silnikiem o mocy 185KM jest ciekawą propozycją dla osób lubiących, niezbyt dużych rozmiarów auta klasy SUV. Mimo, niezbyt dużych rozmiarów samochód oferuje sporo przestrzeni dla piątki pasażerów i ich bagaży, zapewniając przy tym komfort i wygodę podczas podróży. Niestety, aby stać się właścicielem najnowszego modelu Volvo musimy mieć gruby portfel. Najbogatsza odmiana Summun to koszt 179 200 zł. Jednak, dodatkowe wyposażenie podniosło cenę aż do 209 780 zł!

Ocena końcowa: 4+

Plusy
+ Jakość wykonania wnętrza
+ Przestronne wnętrze
+ Dynamiczny i oszczędny silnik
+ Skrzynia biegów
+ Bogate wyposażenie

Minusy
– Cena prezentowanej wersji

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 2400 ccm turbodiesel
Moc: 185 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 400 Nm przy 2000-2750 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa automatyczna
Napęd: 4×4
0-100km/h: 9,9 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 10,9/6,9/8,3 [11,5/7,5/8.9 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany] Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: 786 kilometrów
Wymiary: 4628/1891/1713 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1827 kg
Ładowność: 678 kg
Pojemność bagażnika: 495/[1455] l [po rozłożeniu siedzeń] Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wersja Summun

Cena: 179 200 zł [wersja Summun] około 209 780 zł [wersja testowana]

Artykuł powstał przy współpracy z Arturem Ławnikiem (redaktorem MotoFilm.pl/Autotesty.com.pl)