Testujemy: Audi A3 2.0 TDI 140KM Ambition

glBiały kolor nadwozia, diodowe światła do jazdy dziennej, ciekawe alufelgi i mocny, dynamiczny silnik pod maską, tak można krótko scharakteryzować naszego dzisiejszego bohatera.

Zewnętrzny urok!
Czysta biel nadwozia, potężnych rozmiarów chromowana atrapa, połączona z diodowym spojrzeniem świateł do jazdy dziennej powodują liczne spojrzenia osób, a zbliżające się w tylnym lusterku auto, budzi postrach wśród innych użytkowników dróg, którzy momentalnie ustępują miejsca na drodze. Linia boczna jest dynamiczna i agresywna w każdym calu. A3 osadzone jest na 17-sto calowych grafitowych alufelgach o ładnym wzorze. Z tyłu auto bardzo przypomina swojego poprzednika, jedyne co zostało zmienione to wzór tylnych lamp. Podkreśleniem sportowego charakteru auta jest zakończenie dwururką, końcówki układu wydechowego. Całość podoba się i przyciąga jak magnes spojrzenia większości przechodniów.

Tylko troje drzwi, a jest wygodnie
Środek A3, mimo niewielkich zewnętrznych wymiarów, oferuje nam sporo przestrzeni dla czwórki dorosłych osób. Z tyłu, teoretycznie miejsca jest dla trójki pasażerów, lecz wygodnie podróżować mogą tylko dwie osoby. Aby dostać się na tylną kanapę musimy skorzystać z przednich drzwi. No cóż, taki jest urok aut trzydrzwiowych. Przednie miejsca są komfortowe i wygodne, a w dodatku nieźle wyprofilowane. Posiadają bardzo dobre trzymanie boczne, które przydaje się podczas pokonywania ostrych zakrętów. Przestrzeni na nogi i nad głowami jest wystarczająco dużo, nawet z tyłu. Podobnie jest z bagażnikiem, który mimo wysokiego progu załadunkowego, oferuje 350 litrów przestrzeni bagażowej.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą, którą zdominował 7-mio calowy ekran obsługujący radio, nawigację i komputer pokładowy. Reszta jest uporządkowana i dziecinnie proste w obsłudze. Zegary są przejrzyste, czytelne i bardzo miło podświetlone na biały kolor. Trójramienna kierownica, tak samo jak lewarek skrzyni biegów leżą idealnie w dłoniach i każdemu kierowcy przypadną do gustu. Aż, nie chce się, oderwać od nich dłoni!
Plastiki i skórzana tapicerka są najlepszej jakości. Wszystko jest dobrze spasowane i miłe w dotyku oraz łatwe w utrzymaniu w czystości. Szkoda tylko, że wszystko jest czarne a przez to jest trochę ponuro! Bardzo dobrze, że przynajmniej chromowane obwódki od nawiewów i sportowe dodatki rozjaśniają wnętrze.

Ten sam a jednak inny
Pod maską kryje się zmodernizowany silnik dieslowski o pojemności 2.0 TDI i mocy 140KM o momencie obrotowym wynoszącym 320Nm. Jednak, to już nie jest klekoczący silnik zbudowany w technologii pompowtryskiwaczy, tylko jednostka napędowa Common Rail. Dzięki, temu wzrosła bardzo kultura pracy i już nie pobudzimy sąsiadów podczas porannego odpalania A3. Silnik oferuje nam niezłe osiągi, bo pierwszą setkę osiągamy już po niespełna 9.5 sekundach i maksymalnie rozpędzimy do około 210km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów o krótkich skokach. Połączenie dobrze pracującej skrzyni i sporego momentu obrotowego, który dostępny jest w szerokim zakresie (glglglglglglglglglglglgl1750…gl obr./min) powoduje, że elastyczność stoi na bardzo wysokim poziomie i mało kto, ma odwagę narzekać na nią!
Układ kierowniczy jest idealnie dopasowany do charakteru i możliwości auta. Kierowca ma poczucie całkowitego panowania nad pojazdem w każdej sytuacji. Skręcamy w lewo, natychmiast A3 reaguje i wykonuje nasze polecenie. Zawieszenie posiada dwa tryby pracy: standardowy i sportowy. Już w standardowym trybie odczuwalna jest twardość zawieszenia i nie każdemu przypadnie to do gustu. Owszem jest komfortowo, ale tylko na równych drogach, a tych w Polsce jak na lekarstwo! Dla odważnych i lubiących ekstremalne doznania dla kręgosłupa polecam przycisk na desce rozdzielczej włączający tryb sportowy. Wtedy zawieszenie staje się utwardzone niczym w gokarcie i nie każdy kręgosłup zdoła to przeżyć bez bólu. Auto niezależnie od trybu pracy zawieszenia trzyma się rewelacyjnie drogi i pewnie pokonuje wszystkie zakręty.
Zanim napiszę o kosztach podróżowania, chciałbym wspomnieć o bardzo ciekawym i pomocnym gadżecie, którym jest automatyczny system parkowania zwany Audi Parking System. Na czym to polega? Zapraszam do obejrzenia, krótkiego filmu ukazującego działanie tego systemu.
Pora teraz na spalanie. Testowane Audi A3 z wysokoprężnym silnikiem pod maską, należy do aut oszczędnych w użytkowaniu. Podczas całego testu, średnie spalanie oscylowało w granicach 6 litrów oleju napędowego na każde 100 kilometrów. Dzięki temu, 55-cio litrowy bak wystarczy na pokonanie około 1000 kilometrów bez tankowania. W mieście zużycie nie przekracza 7 litrów.

Drogo, ale warto
Audi A3 w prezentowanej wersji to wydatek aż 133 200 zł! Sporo jak na auto tej klasy, ale musimy pamiętać z jaką marką mamy do czynienia, a za to sporo się płaci. Co oferuje nam A3 za taką sporą cenę? Otóż, dostajemy w pełni wyposażony samochód z dynamicznym i oszczędnym silnikiem pod maską, który zadowoli każdego, wybrednego kierowcę.

Plusy
+ Dynamiczny i oszczędny silnik
+ Stylistyka nadwozia
+ Automatyczny system parkowania
+ Zestrojenie zawieszenia

Minusy
– Cena

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1968ccm turbo diesel (Common Rail)
Moc: 140KM przy 4200 obr./min
Moment obr.: 320Nm przy glglglglglglglglglglglgl1750-2500gl obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9.4 sek.
Vmaks: 210 km/h
Zużycie paliwa: 6.7/4.2/5.1 [7.0/4.5/6.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany] Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 916 kilometrów
Wymiary: 4238/1765/1421 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1320 kg
Ładowność: 560 kg
Pojemność bagażnika: 350/[1080] l [po rozłożeniu siedzeń] Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/5

Wyposażenie: wersja Ambition

Cena: 100 040 zł. [wersja Ambition] około 133 200 zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik

Serdeczne podziękowania dla Ani za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej

Źródło: Artykuł powstał we współpracy z Arturem Ławnikiem – autotesty.com.pl