Testy zderzeniowe Euro NCAP

toyota avensis poleglowneCeniona organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki testów zderzeniowych w oparciu o zmieniony system punktacji. W grupie ocenionych modeli są m.in. dwa auta marki Toyota.

Oto wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP (edycja luty 2009)

Citroen C3 Picasso
– ocena łączna: 4 gwiazdki
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 81%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 76%
– bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 43%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 40%

Mazda6
– ocena łączna: 5 gwiazdek
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 77%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 81%
– bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 49%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%

Mitsubishi Lancer
– ocena łączna: 5 gwiazdek
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 81%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 80%
– bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 34%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%

Subaru Impreza
– ocena łączna: 4 gwiazdki
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 73%
– bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 72%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 57%

Toyota Avensis
– ocena łączna: 5 gwiazdek
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86%
– bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 53%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86%

Toyota iQ
– ocena łączna: 5 gwiazdek
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 71%
– bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 54%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86%

Tak jak wcześniej zapowiadano, używany do tej pory przez Euro NCAP system oceniania pojazdów w trzech różnych kategoriach (bezpieczeństwo dorosłych pasażerów, bezpieczeństwo przewożonych dzieci, bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem) został połączony w jedną notę wyrażoną określoną ilością gwiazdek. Trzy wcześniejsze kategorie bezpieczeństwa nadal są podawane, jednak teraz Euro NCAP wyraża je procentowo.

Czwarta, dodana właśnie kategoria (Safety Assist) jest próbą oceny aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa wspierających czynności kierowcy (takich jak ESP czy kontrola zapiętych pasów).

Przedstawiciele Euro NCAP podkreślają, że dzięki nowym rozwiązaniom uzyskanie wysokiej oceny tej organizacji przez poszczególnych producentów będzie od tej pory trudniejsze. Maksymalna nota pięciu gwiazdek jest w zasięgu tych pojazdów, które w 85% danej gamy modelowej mają system ESP dostępny w wyposażeniu standardowym.

ESP jest uważany powszechnie za technologię, która od czasów wprowadzenia pasów bezpieczeństwa oferuje największy stopień dodatkowego bezpieczeństwa podczas jazdy. Rozwiązanie zapewnia stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół.

Jak zaznacza Euro NCAP, wymagania stawiane producentom, których auta mają uzyskać notę pięciu gwiazdek, będą w ciągu najbliższych trzech lat stawiane na coraz wyższym poziomie.

Źródło: Euro NCAP, Samar